"Att kunna skrolla på Tiktok är inte it-kompetens"

Mindre skärmtid är inte lösningen på svenska tonårselevers luckor i it-kunskap. Skärmarna borde användas på annat sätt.
–Låt barnen vara delaktiga. Hitta ett recept på Tiktok och laga tillsammans. Var det så enkelt som det såg ut i videon? säger socionomen Henrik Pallin.

Svenska barn halkar efter när det kommer till it-kunskaper enligt en ny internationell mätning. Arkivbild.

Svenska barn halkar efter när det kommer till it-kunskaper enligt en ny internationell mätning. Arkivbild.

Foto: Isabell Höjman/TT

Skola2024-11-12 20:36

39 procent av de svenska åttondeklassarna presterar på en låg eller mycket låg nivå när det gäller vad de kan utföra med en dator, enligt den internationella studien Icils där Sverige deltar för första gången.

Ett bevis på att skolan behöver gå från "skärm till pärm", tycker skolminister Lotta Edholm (L).

Tiktok och föräldrar

Att fyra av tio tonårselever har stora luckor i it-kunskaper borde leda till diskussion om innehåll snarare än tidsbegränsning, tycker Henrik Pallin.

– Det behövs inte mindre skärmtid utan rätt skärmtid, säger han och fortsätter:

– Att kunna skrolla på Tiktok eller installera Netflix bättre än farmor gör inte att man har it-kompetens. Det gäller att kunna utnyttja de digitala verktygen.

Pallin har skrivit två böcker om skärmtid och menar att en stor del av ansvaret ligger hos föräldrar.

– De har det största uppdraget, säger han.

Recept och kompetens

Pallin använder själv anekdoten att många barn sitter med en skärm framme under exempelvis en bilfärd med familjen och frågar "hur långt är det kvar?", snarare än att leta upp informationen själva på telefonen eller paddan.

– I nuläget använder vi inte skärmarna för att bli digitalt kompetenta.

– Låt barnen vara delaktiga i stället. Låt dem hitta ett recept på maten ni ska laga i kväll, låt dem hitta ett på Tiktok och laga tillsammans. Var det lika lätt som i videon? Eller låt dem vara vägvisare nästa gång ni ska till fotbollsträningen.

Pallin poängterar att skolan också har en roll att spela. Likaså de som utvecklar många av de mest populära apparna.

Fakta: Kunskapsnivåer i studien Icil

Testresultaten dels upp i fem nivåer:

Under nivå 1: Eleven klarar bara det allra enklaste, om den får tydliga instruktioner. (I Sverige presterar 14 procent på denna nivå.)

Nivå 1: Basala kunskaper (25 procent).

Nivå 2: Grundläggande nivå (41 procent).

Nivå 3: Eleven visar självständighet i sin datoranvändning. Kan självständigt söka, hitta och kritiskt utvärdera information. (19 procent).

Nivå 4: Avancerad nivå (1 procent).

EU-kommissionen har satt som mål att andelen lågpresterande (under eller på nivå 1) åttondeklassare i EU inte ska vara högre än 15 procent 2030.

Drygt 30 länder deltog i undersökningen. Sverige var med för första gången.

Källa: IEA (samarbetsorganisation för pedagogiska forskningsinstitutioner i ett stort antal länder)

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!