Planen var att VÀstlÀnken, som av Trafikverket beskrivs som "ett av norra Europas största och mest komplicerade infrastrukturprojekt", skulle stÄ klar 2026. Men sedan kontraktet med entreprenören, som haft hand om en deletapp, hÀvts har det stÄtt klart att tidsplanen inte skulle hÄlla. FrÄgan var bara hur stor förseningen skulle bli.
Nu meddelar Trafikverket att planen Àr att hela VÀstlÀnken kan tas i drift under Ären 2029-2032, med en mest trolig sluttid Är 2030. Delar av projektet kommer dock att kunna tas i bruk tidigare.
Notan blir dessutom dyrare. Den ursprungliga budgeten bedömdes i 2009 Ă„rs prisnivĂ„ till 20 miljarder kronor. Den nya bedömningen Ă€r att prislappen landar nĂ„gonstans mellan 24,1 och 27,1 miljarder â med en trolig kostnad pĂ„ 25,7 miljarder. I dagens penningvĂ€rde Ă€r det 38,5 miljarder.
Totalt sett innebÀr det en ökning av kostnaden pÄ cirka 20 till 35 procent.