Ny prognos: VÀstlÀnken försenas med flera Är

TĂ„gtunneln VĂ€stlĂ€nken genom Göteborg försenas med flera Ă„r – och blir flera miljarder kronor dyrare, meddelar Trafikverket.

Det första spadtaget till bygget av VÀstlÀnken togs 2018. Nu stÄr det klart att bygget blir försenat med flera Är. Arkivbild.

Det första spadtaget till bygget av VÀstlÀnken togs 2018. Nu stÄr det klart att bygget blir försenat med flera Är. Arkivbild.

Foto: Thomas Johansson/TT

Trafik2023-08-31 14:36

Planen var att VÀstlÀnken, som av Trafikverket beskrivs som "ett av norra Europas största och mest komplicerade infrastrukturprojekt", skulle stÄ klar 2026. Men sedan kontraktet med entreprenören, som haft hand om en deletapp, hÀvts har det stÄtt klart att tidsplanen inte skulle hÄlla. FrÄgan var bara hur stor förseningen skulle bli.

Nu meddelar Trafikverket att planen Àr att hela VÀstlÀnken kan tas i drift under Ären 2029-2032, med en mest trolig sluttid Är 2030. Delar av projektet kommer dock att kunna tas i bruk tidigare.

Notan blir dessutom dyrare. Den ursprungliga budgeten bedömdes i 2009 Ă„rs prisnivĂ„ till 20 miljarder kronor. Den nya bedömningen Ă€r att prislappen landar nĂ„gonstans mellan 24,1 och 27,1 miljarder – med en trolig kostnad pĂ„ 25,7 miljarder. I dagens penningvĂ€rde Ă€r det 38,5 miljarder.

Totalt sett innebÀr det en ökning av kostnaden pÄ cirka 20 till 35 procent.

Fakta: VÀstlÀnken

VÀstlÀnken Àr en Ätta kilometer lÄng slinga för pendel- och regionaltÄg, huvudsakligen i tunnel under Göteborgs centrum. Tre nya stationer under mark ska etableras: Göteborgs stad, Haga och KorsvÀgen.

Göteborgs central Àr sedan 1800-talet en sÄ kallad sÀckstation, dÀr alla spÄr slutar inne pÄ stationen i stÀllet för att vara genomgÄende. Det innebÀr att ankommande tÄg mÄste köra ut igen samma vÀg, vilket pÄverkar stationens kapacitet. VÀstlÀnken Àr ett sÀtt att avlasta Göteborgs central.

Projektet Àr en del av det sÄ kallade VÀstsvenska paketet, en stor satsning pÄ infrastruktur i samarbete mellan bland annat VÀstra Götalandsregionen, Trafikverket och Göteborgs stad.

VÀstsvenska paketet har en samlad budget pÄ 34 miljarder kronor i 2009 Ärs prisnivÄ.

Fakta: Trafikverket, Göteborgs kommun

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!