Världens allra första trafikljus installerades utanför det brittiska parlamentet i London den 10 december 1868. Det bestod av en gaslykta med rött glas åt två håll och grönt glas åt de andra två. Lyktan roterades av en polisman.
Bara någon månad senare exploderade lyktan och försöket avbröts. Sedan dröjde det nästan 50 år innan trafiksignaler åter togs i bruk på allvar, enligt National Geographic.
I Sverige började den första trafiksignalen användas i januari 1925. Den fanns i korsningen Vasagatan–Kungsgatan i Stockholm. Signalväxlingen styrdes också där av en polisman på plats.
Svensk standard
Till en början hade signalsystemet bara två huvudfaser, rött och grönt. Men ganska snart – på 1930-talet – började man i stället använda den så kallade Stockholmsmetoden. Den innebar att man visade rött–gult respektive grönt–gult i mellanfaserna.
Stockholmsmetoden blev officiell svensk standard 1937 och ändrades först helt år 1999 till dagens Europaanpassade signalväxling utan grön–gult i mellanfasen.
Sedan dess har det hänt mycket. Nu finns det ungefär 600 olika anläggningar med i runda tal 11 000 signallyktor enbart i Stockholm. Behovet av trafikreglering förändras hela tiden i takt med hur trafiktrycket på olika vägar och gator ökar och minskar.
Kommun och stat
Prem Huq är handläggare på SKR, Sveriges Kommuner och Regioner. Han arbetar bland annat med att stödja kommunerna i frågor som rör trafikljus. Han förklarar att det är väghållaren som bestämmer om och var trafikljusen ska sättas upp. Alltså kommunerna själva. På statliga vägar är det Trafikverkets ansvar.
– Det är viktigt att trafikljusens signalscheman är optimala. Det ska vara rött, gult respektive grönt bara så länge det behövs. Annars blir acceptansen från trafikanterna lägre. De större kommunerna har egna experter som sköter detta, medan andra tar hjälp av konsulter eller entreprenörer, säger Prem Huq.
Längre väntetider kan ha orsaker man inte alltid ser som trafikant. Trafikljuset kan till exempel vara länkat till en rad andra ljus. Samordningen är viktig för att få flyt och en ”grön våg”.
Framtiden då? Då skulle trafikljusen kunna vara ett minne blott. Men det bygger på att vi har självkörande bilar med en rad sensorer som kommunicerar med varandra och gör att vi inte behöver stanna och vänta vid korsningar.