– Vi får inte veta varför, Trafikverket har mörkat, säger Katarina Herngren Gullberg, boende intill väg 800.
Alldeles intill den gamla riksvägen breder Hansjön ut sig som ett vackert grönområde mitt i Kiladalen.
Där har Katarina Herngren Gullberg, med stöd av EU-medel, återställt en utdikad våtmark som under våren bildar en sjö som i sin tur är ett eldorado för fågellivet.
– Vi har jobbat för att göra Hansjön tillgängligt för allmänheten. Många intresserade har stannat till på "p-fickan" för att titta på fåglarna, men nu har Trafikverket stoppat den möjligheten, säger Katarina Herngren Gullberg.
Trafikverkets slakt har väckt ilska i hela Kiladalen, och då handlar det inte bara om fågelskådare och naturintresserade privatpersoner.
Väg 800 är nämligen en pulsåder i Kiladalen, framförallt för lantbrukare och företagare.
– Just nu är det en hektisk tid med skörd, markarbeten och transporter. Alltför snart tillkommer mörker, halka och snöröjning. Misstaget att gräva bort fullt fungerande vägfickor blir plågsamt tydligt, säger Katarina Herngren Gullberg.
Hon har varit i kontakt med Trafikverket, men tycker inte att hon fått några bra svar.
– Man är ovillig att lämna ut skriftligt material och redovisningar, säger Katarina Herngren Gullberg.
Enligt Trafikverket har "p-fickorna" grävts bort för att öka trafiksäkerheten,
– Om en trafikant plötsligt kör av vägen ska det inte finnas några hinder vid sidan av. Ett parkerat långtradarsläp kan då få katastrofala följder, säger Peter Källman, samhällsplanerare på Trafikverket Region Öst i Eskilstuna.
"P-fickorna" är alltså inte några parkeringsplatser och det räcker inte att markera dessa med en p-skylt. Det handlar om ansvar, enligt Peter Källman.
– Trafikverket har ansvar för att sådana p-platser är säkra, säger han.
Men det handlar också om ekonomi, att på sikt få ett billigare underhåll. Enligt Trafikverket är det också billigare att bort p-fickorna än att lägga om asfalten
Vad kostade underhållet för de borttagna "p-fickorna"?
– Det går inte att säga, driftskostnaderna måste ses på längre sikt, säger Peter Källman.