Bil AB Wallin har funnits sedan 40-talet och gick då under namnet Bil AB Karl Wallin. Bilfirman har funnits i flera lokaler i centrala Katrineholm och har genom åren sålt klassiska bilmärken som Pontiac, Borgward och Maybach. Först under 1970-talet började Mazda på allvar komma in på den europeiska marknaden, vilket har präglat bilfirmans utbud sedan dess.
– Vi har kvar samma skrivbord sedan 1940-talet, och räknar med 9 500 bilar sålda vid det där skrivbordet, säger Micael Jakobsson, säljare på Wallins bil.
Förr i tiden var det allt vanligare att ha en pappersbroschyr att bläddra i, men i teknikens tidevarv trycks broschyrer allt mer sällan. Micael Jakobsson tycker inte om att det trycks färre broschyrer idag.
– Många tycker om att ha en pappersbroschyr att bläddra i. Det här är en broschyr av Maybach som var bland det dyraste som gick att köpa förr i tiden. Ett eget märke som vi hade under tiden vi fortfarande sålde Mercedes.
Jakobsson berättar att 1960-talet var ett avgörande decennium då Mazda började tillverka de första fyrhjulsdrivna bilarna och därmed lade grunden till dagens Mazda. I skrivbordet hittar han ett äldre köpeavtal från Motorbranschens riksförbund.
– Jag brukar skämtsamt säga att vi klarar av ett strömavbrott, vi kan skriva kontrakt ändå.
Högst upp i byggnaden finns ett fikarum med lite gamla prylar som overhead-projektor och en gammal tjock-tv. På väggen hänger äldre Mazdamodeller prydligt inramade, och på alla miljöbilder med bilar finns också rävar i motivet.
– Det var väl konstnären som tyckte att det skulle vara med, säger Jakobsson.
Stefan Stedtlund, vd och ägare på Wallins bil, brukar tävla i något som heter Maztech, en teknikertävling för att utse bästa Mazda- teknikern. Vinnaren utses av en jury som kollar på hur man lagar och hur man har kommit fram till att följa en viss process.
– Stefan har legat mellan tredje och fjärdeplats under många år, det är vi stolta över, säger Micael Jakobsson.
Många Mazda-ägare har varit Mazda trogna, och bär med sig engagemanget för bilmärket livet ut, berättar Jakobsson. Under intervjun rotar han mer i arkiven och hittar ett kvitto som visar hur det kunde se ut när man köpte en bil 1957.
– Han som köpte bil här 1957 har åkt Mazda sedan 70-talet, och har idag en sportbil – Mazda MX-5 cabriolet. Vill man så går det.