Samtalet kom härom kvällen. När 72-åriga Dagny Tejler i Sköldinge svarade, presenterade sig en kille vid namn Daniel, som sa att han ringde från Nordic green.
– Han var övertrevlig och sa att mitt elavtal med Tekniska verken höll på att gå ut och ville att jag skulle teckna ett nytt. Han sa att Nordic green levererade elen till Tekniska verken, säger Dagny Tejler.
Hon fattade misstankar direkt. Företaget Nordic green hade hon aldrig hört talas om. "Daniel" hävdade att hon hade fast avtal, vilket hon aldrig brukar teckna.
– Han sa att jag kunde byta till rörligt när som helst. Det är ju helt orimligt.
Dagny ville inte teckna avtal per telefon, utan bad att få det mejlat. Under tiden ringde hon Tekniska verken för att kontrollera saken.
– De kände inte igen företaget och sa att de inte har något samarbete med dem.
Medan hon väntade på samtalet med Tekniska verken, ringde "Daniel" upp igen.
– Han ville att jag snabbt skulle godkänna avtalet. Jag sa att jag inte hade tid att prata just då – då blev han irriterad och otrevlig.
Dagny Tejler tecknade aldrig något avtal med Nordic green. Hon säger att hon är luttrad efter många år som egenföretagare, där hon fått många samtal från försäljare.
– Men det här var det mest oseriösa jag varit med om. Vartenda ord var ju lögn! Jag sökte på Nordic green på internet och hittade många klagomål.
Hon har anmält saken till Konsumentverket och överväger polisanmälan. Framför allt vill hon varna andra, i synnerhet äldre, från att gå i fällan.
– Alla är inte så kritiska som jag. Många äldre litar på alla och kan lätt hamna i ett avtal som de inte kommer ur på flera år.
Säljarna följer ett strikt reglemente, skriver Henrik Ström, affärsområdeschef för Nordic green energy, i mejl till tidningen.
Han fortsätter: "Det är till exempel specifikt inte tillåtet att hänvisa till samarbeten som inte finns. Trots regelverket och att vi regelbundet följer upp säljarnas arbete kan det såklart ske misstag eller missförstånd och då är vi snabba att åtgärda problemet. Om fallet gäller oss, tar vi det på största allvar och vidtar åtgärder enligt vårt regelverk."
"Kvalitet i försäljning är en prioriterad fråga för oss. Nordic green energy växer och har mycket nöjda kunder", skriver han vidare.
Redan i oktober 2019 dök "Nordic green" upp på Konsumenternas energimarknadsbyrås sida, där företag som fått många klagomål listas.
Klagomålen handlar om sådant som vilseledande information och långa bindningstider. Säljare har enligt klagomålen påstått sig representera något annat företag, exempelvis kundens nuvarande elbolag. Andra klagomål handlar om att företaget utlovat låga elpriser, som sedan inte visat sig stämma, långa bindningstider, samt att kunder fått elräkningar utan att ha slutit avtal med företaget.
Tekniska verken har inget samröre med Nordic green, säger Marie Lorentzon, pressansvarig:
– Det är ett helt oseriöst sätt att sälja på och något som vi tar avstånd från. Det är bra om våra kunder som utsätts för det här tar kontakt med oss, så vi får kännedom om det och kan kommunicera det till våra kunder.
Tekniska verken säljer inte ens el, utan är nätägare, bland annat i Katrineholm. Företagets dotterbolag Bixia säljer el, men Maria Lorentzon konstaterar att kunderna har rätt att välja vilket elhandelsföretag de vill.