Ingrid Wenell är lite less på de omöjligt perfekta ideal som ofta målas upp på sociala medier. På den vågen vill hon vara en motvikt. Samtidigt är hon estetiskt lagd och ser Instagram som sitt bästa utlopp för kreativiteten som allt som oftast spritter i kroppen på henne. Hon strävar därför efter att inte skönmåla livet – trots att hon vill skapa ett fint flöde.
Och mycket riktigt möts de över 6 000 följarna av en välkurerad samling bilder i enhetlig färgskala på @ingridwenell, som i stort handlar om trädgård, familj och inredning. Men när man dyker ner i de många pastellgrå bilderna får man snart också ta del av Ingrids reflektioner om ämnen som psykisk ohälsa, behovet av ensamtid och om skeva kroppsideal.
– Jag vill aldrig att mitt konto ska stressa någon. Jag har erfarenhet av både ångest och depression och vill verkligen inte bidra till att något sådant, säger Ingrid.
Hon dukar fram ett bjussigt kakfat intill den korallrosa pionbuketten på bordet och hinner lagom säga "varsågod" innan hon instinktivt far upp och ska-bara-passa-på-att-ta-en-bild-lite-snabbt.
Hur viktigt är Instagram för dig?
– Ibland blir det för viktigt, tyvärr. Det kan ta över lite för mycket. Som nu när vi var iväg på resa med familjen, då hade jag redan tänkt ut vad jag skulle fota i olika miljöer. Ibland känner jag bara "vad håller jag på med? Slappna av människa".
Hon poängterar att det kan vara svårt att både njuta av nuet – till exempel på en vacker utflyktsplats – om man samtidigt funderar på hur man ska fotografera en klänning på bästa vis för platsen.
Varför tror du att det blir så?
– Det är så väldigt mycket press. Ibland blir jag så trött och less på det. För jag vet hur fejk det kan vara.
Balans är ett av hennes nyckelord. Hon vill lyfta det faktum att det finns riktiga människor bakom även de mest perfekta av Instagramkonton. Samtidigt som hon inte vill att det egna ska bli deppigt för det.
Men faktum är att sociala medier har gett henne mycket, inte bara i form av kreativt utlopp. Hon har bloggat på olika portaler i över ett decennium men fokuserar i dag på Instagram, där hon har hållit till i åtta år.
Hon gör sporadiska och återkommande samarbeten med olika varumärken genom det företag hon driver sedan två år tillbaka. Nu för tiden är hon noga med att värderar sitt eget flöde och månar om influencerbranschens utveckling.
– Många företag utnyttjar små konton genom att bara erbjuda en produkt i betalning. Men man kan inte livnära sig på prylar, säger hon och fortsätter:
– Man når faktiskt ut till riktiga människor och ens Instagramkonto blir som en reklampelare för företag. Sådant är inte gratis och man lägger nej mycket arbetet bakom varje bild. Det ska planeras, stylas, fotograferas, redigeras och skrivas text till. Man måste sätta värde på sitt arbete så att företagen till slut fattar det.
Bara en vecka innan intervjun fick hon dessutom besked om att hon har fått vad hon beskriver som "sitt drömjobb", som content creator hos en stor hotell- och restaurangkedja. Hennes Instagramkonto ska ha varit en tung merit i henne cv.
– Tänk att min lilla sketna Instagram kunde leda till ett riktigt heltidsjobb! Att jag har skapat något att visa upp och som har lett till den här möjligheten?