Jakob Jansson är sedan i februari vd för destinationsbolaget Plus Katrineholm.
– Jag tycker att jag kommit in ganska bra jobbet och jag har också blivit väldigt fint välkomnad, säger han i Affärslivspodden som produceras av Affärsliv i samarbete med Almi.
Ett av Jakob Janssons uppdrag är att tillsammans med Camilla Lindgren på Katrineholms kommun ta fram en ny strategi för Katrineholms platsmarknadsföring.
– Katrineholm är ju en tidigare industridrake, och nu 10-15 år senare när många av de här människorna har flyttat och jobben försvunnit så har någonting annat hänt. Det är många bygder - inte minst där jag kommer ifrån i Värmland - som kanske inte har haft den utvecklingen till någonting positivt. Här har vi många fler företag idag, nya arbetstillfällen och andra saker som växer, säger Jakob.
– Det finns en kraft här och en potential.
Strategin för Katrineholms platsmarknadsföring ska vara klar till årsskiftet. En fråga som man har att ta ställning till är framtiden för Katrineholms nuvarande platsvarumärke "Sveriges Lustgård".
– Det som jag tycker att flera röster vittnar om är just att det inte har en sådan hel 360-täckning, alla kan inte använda det. Man känner sig inte som en del utav det och då är det någonting som saknas, säger Jakob i avsnittet.
När han får frågan om platsvarumärket "Sveriges Lustgård" har spelat ut sin roll svarar Jakob att han tror att kommuninvånarna måste svara på det tillsammans. Många har redan fått komma till tals under processen och han säger att man kommer att fortsätta att arbeta för att nå ännu fler. Jakob säger i podden att han tycker att det är skönt att man i västra Sörmland har börjat prata mer om vad som händer på en plats än om hur man benämner den. Han menar att det ligger i tiden att gå ifrån tidigare kända slogans.
– Det tror jag är den stora förflyttningen i det här arbetet.
Innan Jakob började på Plus Katrineholm var han marknads- och insamlingschef på den ideella organisationen Mentor Sverige. Han är utbildad inom marknadsföring, information och kommunikation. Han har även studerat designvetenskap. Jakob har drivit eget företag under åtta år och varit engagerad i föreningslivet. Han har bland annat varit ordförande för Stockholms handbollsförbund och ansvarig för internationella mästerskap. Han tycker mer om att utveckla än att förvalta. Han säger att han är värderingsdriven.
– Det kommer utav en medmänsklighet som framförallt min mamma tror jag har lärt mig.
– Ofta så kan man göra mer i de sammanhang man är i för fler än vad man kanske tror.
Han nämner som ett konkret exempel att turistinformationen i somras hade feriearbetare med olika bakgrunder och i olika åldrar. Jakob menar att en av hans mest framträdande egenskaper är öppenhet. Öppenhet handlar för honom bland annat om att våga prova olika saker utan att vara rädd för att göra fel. Han säger att han alltid har gillat att göra bra ifrån sig. På fritiden tränar han en hel del. Han tycker om att resa och säger att han för det mesta brukar ha någon form av utvecklingsprojekt på gång.
– Just nu så har jag precis skickat in en ansökan och hoppas jag får gå på kvällskurser på Konstfack och lära mig rita lite bättre.
Han tycker om att tillägna sig nya kunskaper och läser ganska mycket facklitteratur. Jakob lever tillsammans med en partner på Södermalm i Stockholm och har en stor familj på framförallt sin mammas sida.
– Ett riktigt matriarkat som umgås och spenderar en vecka på västkusten tillsammans, hänger i Värmland en hel del, åker lite skidor varje år också.
– Sedan så försöker jag ju då hitta något litet torp eller en liten tomt på ett fint ställe här i Sörmland som kan bli en liten större del av vardagen här framöver.
Du kan lyssna på avsnittet i sin helhet på Affärslivspodden som finns där poddar finns.