Två flerbostadshus med 50 till 80 nya lägenheter i korsningen Trädgårdsgatan/Malmgatan kan snart bli verklighet. Den nya detaljplanen klubbades av en enig samhällsbyggnadsnämnd.
Planen tillåter en 27 meter hög byggnad i sju våningar utmed Trädgårdsgatan, där det så kallade ”taxihuset” ska rivas. Längs Malmgatan tillåts en 16 meter hög byggnad i fyra plan. De båda huskropparna sammanlänkas med en lägre byggnad med portal.
Länsstyrelsen påpekar att planområdets kulturvärden är av riksintresse. De opponerar sig mot den högsta huskroppen i sitt yttrande:
”Det innebär en kraftig avvikelse gentemot rådande stadsbild, där bebyggelsen längs med omgivande gator är två till fyra våningar hög”.
De befintliga flerbostadshusen i omgivningen är byggda mellan 1945 och 1965 och har en struktur med öppna gårdar som anses extra värdefull.
På Fridhem fastigheter anser man inte att detaljplanen tar hänsyn till deras fastighet på Trädgårdsgatan 3.
”7-våningsdelen ter sig bombastisk i förhållande till sin omgivning”, skriver ägarna i sitt yttrande.
Martin Edgélius (M), ordförande i samhällsbyggnadsnämnden, menar att fler centrala bostäder måste prioriteras framför en lägre stadsbild, som möjliggör färre lägenheter.
– Huset har samma höjd som närliggande hus på Sibeliusgatan. Städer förändras och då måste också bebyggelsen förändras.
Solutredningen, som ska visa hur skuggorna från de nya byggnaderna faller, har också kritiserats.
”Genomförd solstudie är undermålig och redogör inte för de konsekvenser som uppstår till följd av skuggbildning varken för befintlig eller tillkommande bebyggelse”, skriver fastighetsbolaget Heimstaden.
Solstudien har inför antagandet av detaljplanen uppdaterats.
Till de nybyggda husets källarplan planeras parkeringsgarage för 0,7 bilar per lägenhet. Ingen parkering tillåts på den nya innergården.
En av privatpersonerna som har lämnat in synpunkter frågar sig var alla bilar ska ta vägen som i dag parkerar där husen ska byggas.
”De bilar som nu parkerar på Vitsippan kommer att hänvisas till parkering i närområdet”, skriver samhällsbyggnadsförvaltningen i sin kommentar.
Syftet med den nya detaljplanen är att möjliggöra nya bostäder i centrum med möjlighet till handel i bottenvåningen.
– Det känns jätteroligt att anta nya detaljplaner som bidrar till ökad bebyggelse i Katrineholm, säger Martin Edgélius (M).