Pengar försvann från flera sörmlänningars bankkonton

Swedbank och sparbankerna drabbades av ett it-haveri på torsdagskvällen. Flera kunder hos Sörmlands sparbank uppger att pengar försvunnit från deras konton. "Min kompis sa åt mig att kolla kontot och då såg jag massa minus", säger Felix Bergius.

Vissa kunder hos Sörmlands sparbank och Swedbank har fått se sina pengar försvunna. På bild syns också Anna Falk.

Vissa kunder hos Sörmlands sparbank och Swedbank har fått se sina pengar försvunna. På bild syns också Anna Falk.

Foto: Roger Culmsee och Magnus Grimstedt

Katrineholm/Nyköping2022-04-29 10:49

Ett stort it-haveri brakade loss hos Swedbank sent på torsdagskvällen. Tusentals kunder runt om i landet vittnar om konton med minussaldon eller att olika belopp försvunnit. Även hos Sörmlands sparbank, som använder Swedbanks system, har kunder drabbats. 

Katrineholmaren Felix Bergius, 17, fick på torsdagskvällen ett meddelande från en av sina kompisar om att kolla statusen på kontona. 

– När jag loggade in såg jag massa minussaldon och trodde att jag hade blivit hackad. Sedan läste jag på Expressen att banken hade tekniska problem, men jag hade ändå svårt att sova i natt, säger Felix Bergius. 

Meraz Azeez, som bor i Nyköping, har också drabbats av haveriet. När hon upptäckte att pengar försvunnit blev hon mycket orolig. På ett av kontona saknas 900 kronor, medan 400 kronor försvunnit från ett annat. 

– Jag tycker att deras säkerhet är dålig. Det är klart att man blir extra orolig den här tiden när det är krig. Jag har räkningar att betala, men pengarna är fortfarande borta, säger Meraz Azeez på fredagsmorgonen. 

Anna Falk är marknads- och kommunikationschef på Sörmlands sparbank. Hon beklagar det inträffade och säger att banken ser allvarligt på det som hänt. Enligt henne beror problemet inte på en attack utifrån, utan på ett internt tekniskt fel. 

– Det är ett begränsat problem, så det är inte alla kunder som har drabbats. Felet är hittat och man jobbar hårt för att avhjälpa det så fort man kan. I nuläget har vi dock ingen prognos för när det är löst. Våra kunder behöver dock inte vara oroliga för att några fysiska pengar är borta. När problemet är åtgärdat kommer pengarna att synas på kundernas konton igen, säger Anna Falk. 

Hur ser ni på riskerna att drabbas av dessa problem? 

– När det är teknik inblandad kan det bli problem, men för vår del har det snarare blivit bättre på senare tid. Swedbank har jobbat hårt för att förbättra sina tekniska system, och backar man tiden upplever jag att det var fler problem förut. Ibland behöver man göra uppdateringar och då kan det strula, säger Anna Falk. 

Sörmlands sparbank uppger på sin hemsida att kunder som anser sig ha lidit ekonomisk skada på grund av haveriet ska kontakta dem.  

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!