Wildfirebanan har alltsedan invigningen dragits med problem och stått stilla. Under tisdagen var det två driftstopp och under onsdagen var det dags igen då tekniker stoppade tåget.
– Det är en komplicerad bana som har sensorer överallt och eftersom vi fraktar runt människor så är det oerhört viktigt att allting är säkert, säger Niclas Palmqvist.
Banan har ett antal datastyrda sensorer som slår till när tåget inte är i exakt position.
– Det kan också bero på att kedjan i uppdraget går för fort, då får datasystemet en knäpp och då stannar banan, säger Niclas Palmqvist.
– Det är en helt ny bana som vi måste bekanta oss med. I går upptäckte vi några grejer vi lärde oss av, det är inkörning helt enkelt, fortsätter han.
Inkörning innebär alltså att Kolmårdens betalande gäster används som testpiloter i banan.
Är det farligt att åka med?
– Nej, tvärtom. Det visar ju att systemen fungerar och slår till.
Sensorerna är datastyrda och om det blir strömavbrott ska säkerheten ändå fungera, enligt Niclas Palmqvist.
– Det sitter magnetbromsar och de fungerar oavsett om det är ström på eller inte.
Vad händer om strömmen bryts när tåget är mitt ute på banan?
– Spelar ingen roll, när tåget är uppliftat med kedjan åker det med egen kraft. Det kan inte stannas utan går hela vägen in i mål.