Vägen slingrar sig fram i tallskogen. Den som tittar noga ser att blåbärsriset är nyplanterat kring Bamses, Lille skutts och Skalmans hus. Färgen har knappt hunnit torka och ännu fattas några smådetaljer. Men i det stora hela är 75-miljonersatsningen på Bamses värld klar nu ett par veckor innan öppning.
– Målet är att vi ska öka till 525 000 besökare, men jag tror att det kommer gå bättre, säger Silvy Bohlin, som jobbat på Kolmården i 48 av parkens 50 år och nu visar runt på området.
Ungefär en halv miljon personer kommer till Kolmården varje år. Ett av de viktigaste upptagningsområdena är regionen kring Nyköping. Tillsammans spenderar besökarna över 280 miljoner kronor om året, men intäkterna räcker inte. De senaste åren har besöksantalet sjunkit och djurparken går med förlust.
– Vi behöver antingen utöka säsongen, antalet besökare eller höja priset, säger Christer Fogelmarck, vd på Parks and resorts, som äger Kolmården.
Att höja biljettpriset är inget alternativ, i stället vill man ge besökarna skäl att komma oftare och kanske rentav köpa ett årskort.
– Då vet vi att det krävs en mix av upplevelser. Man behöver uppleva någonting, göra någonting och titta på djuren, säger han.
En annan tanke är att parken ska innehålla så många delar att familjerna vill stanna två dagar i rad. I bästa fall sover de över, vilket ökar kringförsäljningen av mat, leksaker och hotellnätter.
Det är här satsningar som Bamses värld och den planerade bergochdalbanan Wildfire kommer in. Parks and resorts använder i princip all vinst från sina andra parker, som Gröna lund och Skara sommarland, för att få Kolmården att växa.
– Vi tror på riktigt att Kolmården med dess historia har en stor och viktig plats att fylla även framåt. Det är därför vi vill investera.
Varför lägger ni inte pengarna på djuren?
– Vi satsar på djurverksamheten också. De senaste fem åren har vi till exempel satsat på en ny tigeranläggning och safaribanan, som är den största investeringen i Kolmårdens historia. Förra året byggde vi om gorillaanläggningen och i år bygger vi om för både chimpanser och elefanter, men det drunknar i bruset av de andra sakerna. Djurverksamheten kommer alltid vara kärnan, säger Fogelmarck.
Hur många besökare behövs för att ni ska gå runt?
– Var den exakta gränsen ligger vet jag inte. Det enda jag vet är att vi behöver göra någonting nu för att säkerställa en långsiktig lönsamhet. Om Bamses värld blir en succé och vi lockar en 50 000 besökare till, då kommer Kolmården sannolikt att leverera ett bra resultat i år.