Vd om läget: "Fler år på det här sättet klarar vi inte"

Det ekonomiska tappet till följd av pandemin är stort. Djurparken jobbar nu för fullt för att hitta strategier för att ta emot fler besökare nästa år utan att tumma på säkerheten.

"I dagsläget ser vi ut att klara oss till nästa öppning, vi har säkrat finanserna, men vi vet inte hur nästa år blir", säger Christine Karmfalk, vd på Kolmården.

"I dagsläget ser vi ut att klara oss till nästa öppning, vi har säkrat finanserna, men vi vet inte hur nästa år blir", säger Christine Karmfalk, vd på Kolmården.

Foto: Kolmården

Kolmården2020-11-10 13:10

"Vårt fokus just nu är att överleva som djurpark." Det skriver Kolmårdens djurparks vd Christine Karmfalk i ett mejl som skickades ut till alla årskortsinnehavare i veckan.

Pandemin har slagit hårt mot djurparken, som endast har tagit emot ett begränsat antal besökare om dagen. Alla har fått boka tid vid entrén, för att undvika trängsel. För att kompensera årskortsinnehavare har man erbjudit ett presentkort, 200 kronor per vuxenkort och 100 kronor per barnkort.

Men vissa har inte varit nöjda med det och begärt gratis årskort för nästa år. Vissa andra har önskat att enbart årskortsinnehavare skulle få besöka parken. Det är en av anledningarna till mejlet som skickades ut till kunderna.

Hur mycket har ni tappat i år?

– Det har gått mindre dåligt än vi trodde att det skulle göra i april. Då kändes det väldigt tungt. Men vi har räddat upp det bland annat genom att säga upp medarbetare. Det handlar om en mångmiljonförlust. Det är klart att det är tufft ekonomiskt. Många tänker inte på att vi i princip bara har intäkter i juni, juli och augusti. Lite drygt hälften av de intäkter vi normalt har är borta, säger Christine Karmfalk.

Drygt 70 av 200 tjänster har försvunnit.

Du skriver att "vårt fokus är att överleva" – är parkens framtid hotad?

– I dagsläget ser vi ut att klara oss till nästa öppning, vi har säkrat finanserna, men vi vet inte hur nästa år blir. Ett år kan nog många härda ut, men flera år på det här sättet klarar vi inte.

Ni tillhör en stor koncern, påverkar det?

– Ja, vi har ju bland annat Skara sommarland och Gröna lund, som har varit stängda i år. Det har varit en gigantisk förlust för dem. Furuvik har hållit öppet, och de har också tappat ungefär hälften av intäkterna. På koncernnivå handlar det om upp mot en kvarts miljard i förlust jämfört med 2019. Här på Kolmården är vi i behov av investeringar, vi har byggnader med många år på nacken. Det är mycket det jag oroar mig för. Hur ska vi mäkta med det?

undefined
"I dagsläget ser vi ut att klara oss till nästa öppning, vi har säkrat finanserna, men vi vet inte hur nästa år blir", säger Christine Karmfalk, vd på Kolmården.

Just nu arbetar man för fullt med att ta fram nya strategier för att få in fler besökare. Pandemin bröt ut strax innan säsongsstart och man inledde försiktigt. Under året hittade man sätt att släppa in fler besökare, men det handlar bara om hälften så många mot normalt.

– Nu har vi fördelat gästerna så de kommer in i parken från två olika håll, nästa år blir det tre olika ingångar. Vi tittar på sådana saker, hur vi kan komma upp i högre kapacitet utan risker. Vår förhoppning är att på så sätt komma upp i 75 procent av vår vanliga kapacitet.

Eftersom Kolmården är en utomhuspark behövde de egentligen inte sänka besökstaket.

– Vi får egentligen ta in så många vi vill, men det känns inte ansvarsfullt. Vi ville förhindra smittspridning.

Årskortsförsäljningen inför nästa år är igång.

– Vi har sålt 75 procent mot vad vi sålde förra året, det är bra med tanke på hur osäkert läget är. Förra året sålde vi exceptionellt bra. Årets resultat är faktiskt det näst bästa hittills.

Kolmården hade dessutom sin bästa halloweenvecka någonsin i år. Nu laddar de om för nästa event, Sagojul. Varje adventshelg öppnar de upp för besökare och flera nyheter utlovas. Allt utomhus.

– Vi kommer inte att ta in lika många som till halloween, vi kommer inte att vara på en lika stor yta och får tänka till på hur många som får plats. Vi tittar även på att ha öppet fler dagar, säger Christine Karmfalk.

Kolmårdens djurpark

Är Nordens största djurpark med drygt 700 000 besökare ett normalår.

1965 invigdes djurparken och intresset var stort. Många vill se resultatet av visionen: en oas med stora ytor där de 210 djuren kan röra sig fritt.

Kolmårdens djurpark och Vildmarkshotellet ägs av Parks and Resorts Scandinavia AB. I koncernen ingår även Furuviksparken, Gröna Lund och Skara Sommarland. Tillsammans omsätter företagen omkring 900 miljoner kronor.

Källa: Kolmarden.com

Karta: Kolmårdens Djurpark
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!