TC Carlsson förklarar. Plåtskåpets skuggor är anpassade till varandra. Underkanten på räfflorna och på gångjärnens överkant måste passa ögats nivå, annars ser det inte äkta ut. Konstigt kan tyckas, det är ju bara ett klädskåp. Men inte riktigt. Här är klädskåpet en trompe l´oeil-målning och TC Carlsson råkar vara proffs. De senaste 15 åren har han arbetat för att nå dagens perfektion.
– Det ser ut som ett objekt. De är otroligt jobbiga att göra, enormt tidsödande. Jag använder 6-7 olika lager oljefärg.
Inspiration hittar han i omgivningen. När hunden stannar och gör sitt, ser sig Tommy omkring. Än ser han ett klädskåp, än ett elskåp, än en transportlåda. Kanske innehåller hans gula transportlåda ett konstverk. Ingen vet, för lådan är ett verk i sig. Ett verk med etiketten "Fragile". Ömtåligt.
På klädskåpet sitter en lapp, en blinkning till det öga som slänger blicken mot det röda. Omöjligt att öppna.
Några meter bort hänger småmulliga kvinnor, balanserandes på bokstaplar. Det är Larissa Stenlanders akvareller. En är redo att hoppa, en annan funderar, en analyserar, en skapar och en är bara nöjd. Allihop är Stenlander själv, mer eller mindre.
Hennes målningar är täckta av ett lager stenhård glans. Tekniken kallas resin och tillåter inte inga misstag. Målningarna måste ligga vattenpassplant och Stenlander arbetar i skyddskläder och gasmask. Försiktighet. Damm är dessutom förödande. Om en målning lutas det minsta, rinner färgen och originalakvarellen förstörs.
– Allt ska vara perfekt, konstaterar Larissa Stenlander.
Hon har gjort 20 bilder. Några hänger den närmaste tiden i Nyköping, åtta andra är placerade över en soffa i London hos en tvåstjärnigt belönad Michelinkock. Hon ska även dekorera loungen på hans nyöppnade restaurang Quatro Passi, en krog som redan pryds av två stora målningar av Tommy TC Carlsson. Kopior av restaurangmålningarna visas på Sjöhästen. En trave grönsaker, en hög ägg. Verken är tryck, men han har ändå målat blänk i vartenda ägg.
Paret Stenlander ställer ut med vännen Marina Kaplan Stenby. Hennes djur i papier-mâché skimrar i entrén. Återvunna förpackningar och tidningar transporterar vardaglig verklighet till konstens rum.
– Jag har inte sett någon annan som gör skulpturer på det här viset, säger galleristen Hannele Heiskanen imponerat.
Fotnot: Utställningen pågår 1-15 mars.