Du är inblandad i årets Turnerpris. Berätta vad du gjort?
– Turnerpriset är Tates årliga pris till en konstnär under 50 som är född eller bosatt i Storbritannien. De fyra konstnärerna väljs ut av en jury bestående av brittiska och internationella curatorer och kritiker. Tillsammans med två andra curatorer – min partner Aileen Burns och Maoliosa Boyle – har jag hjälpt årets konstnärer att organisera sina utställningar samt skrivit essäer om deras konstnärskap för utställningskatalogen.
Det brukar bara vara folk som jobbar på Tate som är inblandade i Turnerpriset. Hur kom du in i projektet?
– Sedan ett par år tillbaka sker Turnerpriset enbart vartannat år i London. I år hålls utställningen enbart i Londonderry. Det är Storbritanniens första nationella kulturhuvudstad i år och det är därför Turnerpriset kommit hit. Jag är till årsskiftet en av direktörerna för the Center for Contemporary Art, en av två offentliga konstgalleriet i Londonderry, och Tate valde i år att arbeta med lokala förmågor.
Berätta, vad gör egentligen en curator?
– Historiskt sett var curatorn en specialist med ansvar för en samlig på ett museum. Numera används beteckningen främst för personer som organiserar utställningar av både historiska objekt och modern och samtida konst. Jag tillhör den senare kategorin. Ordet curator kommer från latinets "curare" vilket kan översättas med organiserare eller omhändertagare. I Sverige har utställningskommissarie och utställningsintendent varit vanliga betäckningar men engelskans curator har det senaste två decennierna vunnit alltmer mark.
Jag har förstått att du ska vidare till Australien nu. Vad ska du göra där?
– Tillsammans med Aileen Burns kommer jag att bli direktör för the Institute of Modern Art i Brisbane. Det är en av Australiens äldsta och mest framstående galleriet för samtidskonst. Vi kommer fortsätta organisera utställningar med konstnärer från hela världen. Framförallt ser vi fram emot att byta Nordirländskt regn mot Australiensisk sol.