Karl Schultz-Kölns konst lever i Gnesta

"Hans verk lever". Så skrev konstnärerna på Art Lab Gnesta i Karl Schultz-Kölns dödsannons. I dag fredag begravs han, och hyllas i samband med det med ett boksläpp, en film och en unik utställning.

Foto:

Konst2014-03-22 11:55

Plötsligt händer det. Art Lab Gnestas utställningssal bildar nästan aldrig fond åt traditionellt måleri, utan åt videoprojektioner, plastskulpturer och andra verk åt det mer experimentella hållet.

Nu hänger där ett antal målningar, och det är inte vilka målningar som helst. Signe Johannessen har tillsammans med resten av Art Lab gjort ett litet men naggande gott urval ur den konstskatt som Stiftelsen Karl Schultz-Köln och Marita Mörck-Schultz äger.

– Det här är en sorts best of, en peak i hans konstnärskap. Det är mäktigt, det som hänger här, säger hon.

Historien om Art Lab Gnestas tillkomst har berättats många gånger tidigare. Karl Schultz-Köln läste en intervju med Mejan-studenten Signe Johannessen i tidningen Metro, tyckte att hennes idéer lät spännande och bestämde sig rätt och slätt för att köpa det gamla bryggeriet i Gnesta åt Signe och hennes medkonstnärer.

Ja, för att göra en lång historia väldigt kort.

Signe beskriver relationen de kom att få som en far- och dotterrelation med allt vad det innebär.

– I och med det stora han gjorde blev vi väldigt knutna till varandra på gott och ont. Det var jag som blev hans närmaste anhöriga de sista åren, säger hon.

I dag, fredag, begravs Karl Schutz-Köln. Då har det gått nästan tre månader sedan han somnade in, något som förklaras av att det finns släktingar ute i världen och av att Art Lab Gnesta ville få tid på sig att ordna allting på det sätt konstnären själv hade velat.

Grandiost, vill säga, för Karl Schultz-Köln älskade att stå i centrum.

Jämte de stora målningarna visas porslin han designade för Arabia, men också teckningar från tiden vid andra världskrigets östfront. Belägringen av Stalingrad, då han nästan krossades av en pansarvagn, var på samma gång hans stora livstrauma och en historia han gillade att berätta.

I samband med utställningen skildras hans liv och konstnärskap på två sätt: i en bok som släpps i dag, och i filmen "Före jorden blev blå".

Arbetet med den är ännu pågående, men en grovklippt version visas i bryggeriets projektrum. Konstnären och filmaren bakom den, Mikael Lindahl, var en av Art Lab Gnestas första gästande konstnärer och har följt Karl Schultz-Köln i flera år.

– För mig handlar filmen om att bli gammal, om vad som blir kvar när man levt ett långt liv. Det är en filosofisk fråga, säger han.

I går kväll, torsdag, var dessutom urnan med Karl Schultz-Kölns aska med i rummet när gästande konstnären Madeleine Aleman gjorde en performance kring Hilma af Klint.

Precis som han, enligt Art Lab Gnesta, själv hade velat.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!