Men vem ska klättra upp på stegen?
Efter den frågan blir det knäpptyst i Ripsas lilla 1100-talskyrka. En smal stege står lutad mot ett av stenvalven och planen är att Lena Karmis stora målning ska ta plats däruppe i kyrktaket. Men vem ska klättra upp på stegen – och dessutom få tavlan med sig upp på den vingliga färden.
– Jamen, jag kan väl prova då, säger prästen Emil Stenhammar efter några sekunders obekväm tystnad.
– Vi tar emot dig om du ramlar, försäkrar kyrkoherde Ellinor Svensson med ett skratt.
Lena Karmis målning är ett försök att tolka begreppet helighet. Nu ska den – och ett drygt 20-tal andra konstverk på samma tema – ta plats i de sex medeltida kyrkorna i Rönö församling. Det är ett kulturmöte som församlingens kyrkoherde verkligen ser fram emot.
– När vi fick erbjudandet att visa konsten i våra kyrkor tackade vi ja direkt. Det här känns väldigt spännande. Kyrkan har alltid varit en viktig mecenat för konsten så utställningen är ett led i en lång tradition, säger Ellinor Svensson.
Ett 20-tal konstnärer har det senaste året gått kursen "Helig, helig är bilden" på Konstfack i Stockholm. Där har de borrat djupt i existentiella frågor om helighet och konst. Utställningen i Runtunatraktens kyrkor är själva slutuppgiften – och ett tillfälle att se hur de olika konstverken fungerar i kyrkomiljön.
– Jag tänkte att min målning skulle hamna i ett hörn någonstans men i stället placerades den mitt på altaret. Det känns stort, men å andra sidan vill jag verkligen förmedla något med min konst. Och kanske kan min bild väcka tankar hos kyrkobesökarna, säger Jelena Kimsdotter som tycker att vi i våra stressade vardagsliv har svårt att upptäcka heligheten som omger oss.
Hennes målning "Urkopplat" visar en urlakad och grådaskig människa, med hjärnan bokstavligt talat utan kontakt. Men räddningen finns där, i form av en vänlig ängel som skyddande brer ut sina stora vingar.
– Änglavingarna är blad ur en psalmbok från 1800-talet som jag köpte på loppis, berättar Jelena som hoppas att hennes konstverk ska få betraktaren att ställa sig frågor om hur han eller hon själv lever sitt liv.
Jelenas verk, med sina änglar och psalmboksblad, kan kännas som självklar konst i en kyrka. Men mötet mellan kyrkan och den moderna konsten är inte alltid friktionsfritt. Ändå har kyrkoherde Ellinor Svensson inte oroat sig över vad konstnärerna ska välja att visa upp i hennes kyrkor.
– Visst kan det bli kollisioner ibland, men det är konstens uppgift att utmana. Och konst i kyrkan behöver inte vara harmlös. Tvivel och ifrågasättande är en viktig del av vår utveckling. För mig går gränsen vid medvetna provokationer mot den kristna tron och gemenskapen.
Tom Sandqvist, adjungerad professor på Konstfack och själv boende i Lid, är den som hållit i kursen "Helig, helig är bilden". Han hoppas att konstverken får kyrkobesökarna att börja fundera över begreppet helighet.
– Helighet är inte samma sak som andlighet. Medan andligheten är upphöjd och lugnande väcker heligheten starkare känslor.
Såna känslor – framförallt sorg och saknad – präglar Lena Karmi målning "Att synliggöra de döda" som nu fått sin plats högt upp i ett av stenvalven.
– Det här är ett konstverk som hedrar tio döda barn, varav två är mina egna, berättar Lena som försett sin målning med ett tydligt kors.
Mindre tydliga är namnen på de tio barnen som Lena textat rakt ovanför den horisontella linjen i korset. Tanken var att Lena skulle måla över namnen helt och hållet, men trots flera lager vit färg kryper bokstäverna fram.
– Jag är så lycklig att få se målningen på plats i kyrkan. Jag kunde inte ha hedrat de här barnen och deras föräldrar på ett bättre sätt.