Allmänna reklamationsnämnden (ARN) är en förvaltningsmyndighet som behandlar ärenden där konsumenter är i tvist med företag, och fattar beslut om hur ärendet ska lösas.
Anmälningarna till ARN har ökat markant de senaste åren. Under 2018 inkom totalt 17 575 ärenden, vilket är över 3 000 fler än under 2017. ARN:s ordförande och chef Marcus Isgren berättar att ärendena har ökat med 50 procent bara de senaste två åren.
– Trots det har vi samma budget som för tre år sedan. Ärenden får läggas på hög för att vi inte har råd eller tid att ta hand om dem snabbare, vi vill inte tumma på kvaliteten, säger Marcus Isgren.
Den beräknade handläggningstiden ligger på sex månader, men väntas öka.
– Allt tar länge tid nu, vissa ärenden kan ta uppemot tolv månader.
Sedan den första januari 2016 är det lag på att företag måste informera konsumenter om att de kan vända sig till ARN när en tvist uppstår.
– Det har gjort att kännedomen om ARN har ökat, vilket har lett till fler anmälningar, berättar Marcus Isgren.
Av de anmälningar som kommer in gäller den största andelen resor, och då främst flygresor. Även ärenden gällande banker, bostäder och bilar är vanliga.
– Bankärendena har ökat som en följd av att det begås fler bankbedrägerier idag. Bostadsärenden handlar främst om hantverkstjänster. När det kommer till bilar brukar det handla om fel i nya och begagnade bilar eller verkstadstjänster, säger Marcus Isgren.