På torsdagen skrev Expressen att romerska bågar, det klassiska godiset från godisjätten Cloetta, slutar att säljas i 200 gramskartonger. Produkten utgår i samband med livsmedelsbranschens lanseringsfönster vecka 7.
Cloettas presskontakt Sofi Viebke förklarar att orsaken är låg efterfrågan och poängterar att godiset kommer att fortsätta tillverkas och säljas i lösvikt. I Expressens artikel uttrycker en romerska bågar-älskare förvåning över att Cloetta inte informerat om utgången.
– Vi brukar inte aktivt kommunicera ut när vi förändrar hur vi säljer en produkt. Men när det är en så här älskad produkt kan man ju förstå tumulten som uppstår, säger Sofi Viebke.
Romerska bågar lanserades av Choklad-Thule 1951. De tillverkas nu i Ljungsbro och har varit en del av Cloettas sortiment sedan 1971, när Cloetta köpte upp Choklad-Thule.
Hur går mätningarna av efterfrågan till?
Sofi Viebke svarar på mejl: "Vi får fortlöpande information om våra försäljningsvolymer – kopplat till var och vad vi säljer, och dessa insikter ligger till grund för analys och beslut".
Varför lösvikt går bättre än chokladaskar i fallet med romerska bågar har enligt Sofi Viebke med en konsumenttrend att göra, nämligen "att man som konsument vill göra mer individuella val, och just lösgodis har blivit en tydlig del av denna trend". Hon skriver också i sitt mejl att Cloettas ambition framåt är att mer aktivt kommunicera när en produkt ska utgå från sortimentet.