Johanna Derehall tar emot i ett konferensrum på Hemgården i Malmköping, som är en av enheterna som hon är chef för. Hon har nyligen tilldelats ett nationellt pris för sitt arbete i kommunen och är både stolt och tacksam.
Branschorganisationen Ledarna inom vård och omsorg, Livo, delar årligen ut priset Guldkransen till "landets bästa vård- och omsorgschef". Derehall blev en av årets två hederspristagare och hyllas bland annat för hur hon "angriper chefsrollen som en nytänkande entreprenör". Vann gjorde Seila Mujic, rehabchef i Växjö kommun.
32-åriga Johanna Derehall från Eskilstuna arbetade själv som vikarie inom vården innan hon utbildade sig till folkhälsovetare. Dessutom driver hon en fordonsverkstad tillsammans med sin man. Under utbildningens sista år sökte hon tjänsten som enhetschef i Flen och började jobba parallellt med att hon skrev sitt examensarbete. I dag har hon förutom Hemgården också ansvar för bemanningsenheten och nattpatrullen.
Hon är glad över priset och bekräftelsen i att juryn rosar hur hon har vågat söka nya lösningar och utvecklat arbetet med såväl kontaktmannaskap som ombudsroller. Samtidigt är hon noga med att understryka personalens roll i det hela.
– Det här känns jättestort, men jag hade aldrig kunnat få ett sånt här pris om jag inte hade världens bästa medarbetare. Här jobbar vi verkligen som ett team, säger Derehall.
Hon beskriver sin metod som en tillitsstyrt ledarskap där hon vågar satsa på medarbetarnas initiativ, idéer och styrkor. Inom Flens kommun upplever hon ett stort förtroende och en frihet att fatta beslut och testa nya lösningar, vilket också har möjliggjort hennes innovativa arbetssätt. Och många gånger har hennes strategi inneburit att hon har delegerat ansvar till andra.
Situationen inom äldreomsorgen är tuff, inte bara i Flen och Johanna Derehall anser att det är viktigt att bekräfta de anställdas upplevelser. Samtidigt vill hon understryka att man även på chefsnivå är frustrerad över situationen och ständigt letar lösningar.
– Här i Flen upplever jag att ledningen verkligen tar till sig all kritik som uppdagas och analyserar framtida problem som kan uppstå, man försöker verkligen bryta ett mönster, säger hon och tillägger:
– Det finns inget annat vi pratar om på våra chefsmöten än att vi står bakom våra personalgrupper och försöker hitta lösningar på problemen som finns.