Reuterswärds grafiska livsverk gick upp i rök

– Det är en ofattbar händelse. Carl Fredrik kommer att bli väldigt ledsen, han tyckte mycket om Grafikens hus, säger Carl Fredrik Reuterswärds hustru Tonie Lewenhaupt, som var på väg till Mariefred för att representera konstnären när hon fick nyheten.

Mariefred2014-03-16 23:57

Den snart 80-åriga konstnären Carl Fredrik Reuterswärd är kanske mest känd för skulpturen "Non Violence", pistolen med knut på pipan. Han sitter sedan några år i rullstol, talar inte men är helt klar i huvudet som hans fru uttrycker det.

Det var delar av den internationellt kände Reuterswärds grafiska livsverk, som skulle ha visats med start i dag, som blev de sista verken att pryda väggarna på Grafikens hus.

Reuterswärds grafikutställning, den största i sitt slag någonsin, blev möjlig efter att konstnären donerat cirka 600 av sina verk. Från de första han gjorde på 1950-talet till de sista som lämnade Carl Fredriks hand 2010. Nu har hela donationen gått upp i rök.

– Där fanns nästan all grafik han gjort, från det första till det sista, viktiga verk och mindre viktiga verk. Det var dels ett exemplar av alla verken, dels dubbletter av vissa för försäljning. Där fanns också några väldigt stora akvatinter på kopparplåt, bland annat en serie på blad, 3,5 gånger 1,5 meter vilket är oerhört sällsynt.

Enligt Tonie Lewenhaupt finns vissa av de grafiska blad som förstördes i branden även på Sprengel Museum Hannover.

– De finns där, men ingen annanstans så allt är inte förlorat för eftervärlden.

Hur tror du att Carl Fredrik kommer att reagera när du berättar om branden?

– Han kommer att bli väldigt ledsen för att han tyckte mycket om Grafikens hus. Han har regelbundet donerat grafik till dem. När han var hos någon grafisk tryckare såg han till att det kom ett exemplar till Grafikens hus.

Var utställningen viktig för Carl Fredrik?

– Ja, och det hade varit roligt för honom att få bli omtalad och erkänd även som grafisk konstnär. Utställningen hade kunnat visa hans mångfald, glädje, ironi, ömtålighet och även hans sorgsenhet ibland.

Hur känner du själv?

– Grafikens hus var unikt, inte bara i Sverige utan i hela världen egentligen. Jag har aldrig hört talas om ett museum som brinner upp helt och hållet. En sal kan förstöras men det här är så gigantiskt stort. Men även om det är unika verk så är det dock ting. Det är tråkigt för Carl Fredrik men förstås ännu tråkigare för Grafikens hus.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!