– Det gäller att ge musiken liv och sjunga trovärdigt. Dessutom ska man göra ett visuellt bra uppträdande, förklarar Steve Tramack som flugit från New Hampshire för att vara domare i Barbershop-NM i Nyköping
Steve har själv sjungit barbershop i 32 år, men det här är första gången han dömer i en tävling utanför USA. Det är lite nervöst, medger han.
– Jag vill ju vara säker på att jag kan serva de tävlande på bästa sätt.
För i domarjobbet ingår inte bara att sätta poäng från 0 till 100 i kategorierna "music", "presentation" och "singing". När körerna fått sina poäng ska domarna dessutom träffa dem och berätta vilka förbättringsmöjligheter de ser.
– Det gäller att vara en bra pedagog så att sångarna förstår vad de kan göra annorlunda, säger Chris Peterson från Los Angeles.
Han har varit i Sverige som domare tidigare och tycker att svenskarna är bra barbershopsångare.
– Jag tror att det beror på att så många svenskar sjunger i kör.
Att bli barbershopdomare är en lång process. Efter att ha gått igenom en rad prov går man som skuggdomare i två eller tre år. Det innebär att man sitter bredvid färdigutbildade domare under en rad tävlingar och lär sig sätta korrekta betyg. Därefter väntar nya test innan man till slut får döma på riktigt.
En av dem som just påbörjat den långa vägen mot domarjobbet är svensken Rasmus Krigström, tillika världsmästare i barbershopsång. När hans kvartett Ringmasters vann VM-guldet i Portland 2012 var det första gången en kör utanför USA tog hem den prestigefyllda titeln.
Nu är Rasmus på plats i Nyköping för att tävla igen, men den här gången med sin nya kvartett The Stockholms Syndrome. En kör eller kvartett som vunnit VM-guld får nämligen aldrig mer tävla. Men att behöva starta från noll igen med en ny uppsättning sångarkompisar är inget som stör Rasmus.
– Jag gillar tävlingsmomentet. Även om jag måste börja om från början igen är det värt varenda minut.
Vad krävs av en bra barbershopsångare?
– Man måste ha bra sångteknik, två öron och en vilja att utvecklas, särskilt sceniskt. Det finns många svenskar som sjunger bra, men att underhålla på scen är inte riktigt vår grej. Vi har inte samma showtradition som i USA.
Siktar ni på VM-guld även i din nya kör?
– Självklart! Men det kommer säkert att ta tid. Det tog sju år innan Ringmasters nådde fram till guldet, och det kanske tar tio år för vår nya kör. Men det är ändå resan dit som är det roliga.
Rasmus Krigström kastar oroliga blickar på klockan. The Stockholms Syndrome har just gjort en kort soundcheck och strax är det dags att börja repetera. Med över 700 sångare på plats i Culturum är programmet spikat in i minsta detalj och är man tävlingsmänniska vill man inte missa en chans att öva.
Henrik Rosenberg är ordförande i SNOBS – The Society of Nordic Barbershop Singer – som arrangerar tävlingarna i Nyköping. Han har förberett evenemanget sedan i höstas och ska själv tävla med tre olika körer och kvartetter under helgen. Trots det späckade programmet ser han rätt lugn ut. Och ändå siktar han på en guldmedalj innan dagen är slut.
– Jag sjunger i kören Zero8 som vunnit körklassen varje år sedan 2008. Vi har rankats som den tredje bästa manliga barbershopkören i världen och har kvalat in till VM i Las Vegas i juli, berättar Henrik.
I VM Portland 2012 kom Zero8 fyra. En hygglig placering kan man tycka. Men, som Henrik säger med ett stort skratt, vem kommer ihåg en fyra? I år siktar de på att komma topp-tre. Och det gäller att prestera bra även på hemmaplan.
– Även om man är bäst i Sverige gäller det att inte stå och slösjunga utan hela tiden vara på topp.
Hur många gånger har ni övat på era tävlingslåtar?
– Hundratals gånger! Nu den sista tiden har vi finslipat rörelseschemat och själva uttrycket. Vi svenskar är duktiga på att sjunga, men lite stela på scen. Det gäller att få till den rätta blicken och inlevelsen.