Musikfattigt i Sörmland när de stora turnéerna kör förbi

Timbuktu, Ace Wilder, Kristian Anttila och Laleh är bara några av de artister som ger sig ut på stora turnéer i sommar. Men några turnéstopp i Nyköping med omnejd blir det inte.

Foto:

Musik2014-05-22 08:01

Sommaren 2014 verkar varenda svensk artist ha packat väskan och är beredd att ge sig ut på turné. Men för publiken i Nyköping, Oxelösund, Trosa och Gnesta väntar inga stora musikupplevelser. Sommarens turnébussar passerar på motorvägen, men stannar inte till och packar upp instrumenten.

Så vad är orsaken till att just vår del av Sörmland är en vit fläck på turnékartorna? Pengar, verkar vara det viktigaste svaret. För att en sommarspelning ska bli av krävs en arrangör som är villig att både jobba hårt och ta ekonomiska risker.

– Att arrangera en större spelning utomhus på sommaren är dyrt. Man måste bygga scen och fixa ljus och ljud. Det är svårt att få det att gå ihop ekonomiskt, säger Anders Magnusson som är ansvarig för kulturprogrammen på Nyköpings Arenor.

Senast han var inblandad i en större sommarkonsert var 2012 då Peter Jöback spelade på Nyköpingshus borggård.

– Det blev en väldigt bra konsert och den gick med plus. Men då kunde vi använda scenen och ljus- och ljusutrustningen som Gästabudet haft hela sommaren. Skulle vi byggt upp allt från början hade vi inte klarat av ekonomin, säger Anders Magnusson.

Men nystartade Nyköpings Arenor vill gärna att Nyköping ska hamna på turnélistorna igen. Det menar i alla fall Caroline Dewoon, vd för arenabolaget.

– Vi har börjat träffa de stora bolagen för att se vad vi kan göra tillsammans med dem. Men vi kan inte bara chansa och boka upp stora artister. Vi är inget kommersiellt eventbolag utan drivs med skattepengar och ska inte ta några stora risker.

Att locka hit Lars Winnerbäck är kanske inte ekonomiskt realistiskt, tror Caroline Dewoon. Snarare gäller det att satsa lite försiktigt och också fundera på hur Nyköping kan profilera sig som stad i samband med evenemangen.

Anders Larsson är turnéproducent på artistbolaget United Stage som ligger bakom de flesta av sommarens stora turnéer. Han tror att det skulle behövas fler privata konsertarrangörer i Nyköping.

– Under vinterhalvåret samarbetar vi med Nyköpings Arenor och har en hel del spelningar på teatern och Culturum, men sommartid är det länge sedan vi gjorde något i Nyköping. Det krävs lokala arrangörer som vi kan samarbeta med.

Torbjörn Dahlström var under flera år en del av företaget 100 % pure satisfaction som arrangerade de stora Jogersöspelningarna i början på 2000-talet. Tom Jones, Gyllene Tider och Tomas Ledin var några av de artister han var med och bokade till Oxelösund. Han förstår att arrangörerna drar sig för att göra stora sommarevenemang.

– Det är stora åtaganden som kräver mycket jobb och man tar en stor ekonomisk risk. När vi tog hit Tom Jones slet vi hela våren och när vi räknade ihop ekonomin kunde vi konstatera att överskottet räckte till en middag. Efter det startade vi aktiebolag. Då visste vi att vi i alla fall inte skulle behöva gå från hus och hem om en satsning gick åt helsike.

Numera driver Torbjörn Dahlström festivalen Visor vid vattnet i Oxelösund genom sitt nuvarande bolag Mediamix. Det är ett lite mindre och enklare arrangemang och det passar honom perfekt, säger han. Men visst kliar det i arrangörsfingrarna ibland, och då drömmer han om att ta itu med något större.

– Det vore kul att dra igång något i Oxelösund igen, liknande Jogersökonserterna. Jag tror att även kommunen saknar de här evenemangen; de ger ju stöd åt en kommuns hela varumärke. Men det är inte bara att köra igång.

För att klara sig som lokal konsertarrangör måste man ha goda kontakter med bokningsbolagen och tänka igenom hur man ska förpacka upplevelsen, tror Torbjörn Dahlström. Att publiken i Nyköping och Oxelösund skulle vara svårflirtad håller han däremot inte med om.

– Det handlar inte om att publiken är trög. Det handlar om vad man har att erbjuda. Man måste fundera på hur målgruppen ser ut och vilka önskemål de har. Vad vill de ha utöver musiken? Sen gäller det också att hitta sponsorer.

Även Caroline Dewoon, vd på Nyköpings Arenor, talar om vilken av att tänka strategiskt. Viktigast av allt är att ta reda på vad Nyköpingspubliken är intresserad av.

– Vi måste veta vad Nyköpingsborna faktiskt efterfrågar när det gäller sommarmusik. Vi kanske ska ha en hårdrocksfestival eller ta hit någon stor dj-artist, men det vet vi inte förrän vi frågat publiken. Sen är det viktigt att vi gör något eget av konserterna. Spelningen i Nyköping får inte bara bli ett anonymt nedslag i en jätteturné, säger Caroline Dewoon.

Tror du att fler stora artister stannar till i Nyköping under sina sommarturnéer om två eller tre år?

– Ja, det tror jag faktiskt.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!