Carspect Spelhagen bygger om så att det även ska bli möjligt att besikta större släpvagnar. Förändringen görs i samband med att företaget i vår installerar en ny lyft. Företaget har i höst även börjat göra oberoende konditionstester av begagnade bilar på uppdrag av bilhandlare.
När bilbesiktningen avreglerades 2010 var Carspect det första privata bolaget som etablerade sig på marknaden. Den allra första stationen invigdes i Tyresö utanför Stockholm redan samma dag som marknaden öppnades för konkurrens. Ett par år senare öppnades stationen i Nyköping som i dag är en av Carspects 87 stationer i Sverige.
Carspect Spelhagen ligger i "bilhuset" på Kung Birgers väg. Stationschefen Robert Jonsson har jobbat på Carspect Spelhagen ända sedan stationen öppnade för sex och ett halvt år sedan. Han jobbade dessförinnan på statliga Bilprovningen i Nyköping. Totalt arbetar i dag tre personer på Carspect Spelhagen.
– Det är ett bra område. Vi ligger nära Arnöleden så vi syns ju. Det mesta som bilägare kan behöva finns i samma hus, till exempel däckaffär. Dessutom finns det mataffärer, det finns trädgårdsaffär och marinbutik i området, säger Robert Jonsson.
Carspect Spelahagen tar emot cirka 9 500 fordon om året. Antalet har ökat varje år ända sedan starten.
– Det rullar på bra. Den senaste marknadsstatistiken visar att vi har 27 procent av marknaden i Nyköping, säger Robert.
På stationen finns två lyftar för bilar. Det rör sig om en modern fyrpelarlyft och en äldre saxlyft. Det finns även en lyft för mc. Saxlyften ska i vår bytas ut mot en ny fyrpelarlyft. Den nya lyften med tillhörande domkraft kostar över en halv miljon kronor.
– Vi ska ha en riktigt bra kvalitetslyft, säger Robert.
I samband med bytet av lyft sänks golvet lite så att högre fordon kan tas in på banan.
Stationen utför bland annat kontrollbesiktningar och trafiksäkerhetskontroller. Carspect Spelhagen har under hösten även börjat göra konditionstester av begagnade bilar. En viktig målgrupp är bilhandlare som använder testresultaten som underlag till sina varudeklarationer där köpare kan se vilket skick bilen är i.
– Vi går igenom bilen och mäter bland annat glykol, bromsvätska, däckdjup. Vi synar lacken och inredningen. Vi kollar allt sånt som kan vara svårt att upptäcka vid ett köp för en vanlig konsument, säger Tommy som ansvarar för konditionstesterna.
Statistik från Finland visar att bilar som testats av en oberoende aktör säljs snabbare än andra. En anledningen till att stationen har börjat erbjuda ytterligare en tjänst är att man ska få mer att göra mitt i månaderna när det inte är lika många kunder som kring månadsskiftena. Veckan före och efter ett månadsskifte är det däremot ofta rusning.
– Folk är alltid sent ute. Före månadsskiftet kommer många som är ute i sista sekunden med att besikta. Efter månadsskiftet kommer de som missat besiktningen och fått körförbud, säger Robert.
Förra året bytte Carspect ägare när finska A-Katsastus sålde företaget till det svenska riskkapitalbolaget IK Investment Partners.
– Nu ska vi bryta kontakten med Finland. Förut har vi varit tvungna att gå via Finland när vi skulle gör förändringar och förbättringar och det tog onödigt lång tid. Nu blir det lättare kommunikationer så det finns förhoppningar om att det ska bli bättre, säger Tommy.
Förra året ändrades reglerna för när bilar ska besiktas. Den första besiktningen ska ske efter 36 månader och den andra efter 24 månader. Sedan ska fordonet besiktas var 14:e månad. De nya reglerna orsakar fortfarande förvirring.
– Det är ju genomtänkt, men det tar tid innan folk lär sig. Förut kunde man säga att om man till exempel hade slutsiffran 2 så måste man besikta senast i april. Nu måste man kolla på datorn. Man kan gå in på Transportstyrelen och söka på sitt fordon, tipsar Robert.
Förra året trädde även nya regler i kraft som innebär att bilar blir besiktningsbefriade när de blir 50 år.
– Nu är det mycket veteranbilar som blir besiktningsbefriade, men det är ändå många som kommer in och vill göra ett bromsprov för sin egen och andras säkerhet, säger Robert.