O'Leary på Twitter - en krasch?

Vad hände när Ryanairbossen Michael O'Leary svarade på frågor live på Twitter? Han kraschlandade. Så skriver brittiska tidningen The Independent om flygbolagets senaste pr-trick.

NÄRINGSLIV2013-10-23 23:53

Ryaniars vd Michael O'Leary har än en gång fått social spridning digitalt, den här gången på Twitter.

Där har han dels klätt ut sig till irländsk "leprechaun", en slags dvärg, dels kommenterat förslaget om att bolaget ska ta extra betalt av "feta" kunder, skriver svd.se i sin nätupplaga. "Jag har alltid varit emot att låta feta betala mer, men jag är också motståndare till magra rabatter", ska O'Leary ha twittrat.

Tidningen The Independent skriver om en omtalad frågestund från tidigare i veckan, där lågprisbossen chattade under hashtagen #GrillMOL (en kategorisering för Grilla/Fråga ut Michael O'Leary, som gjorde utfrågningen lätt att hitta på Twitter).

Han inledde med att kommentera en kvinnlig twittrares bild (“Nice pic. Phwoaaarr! MOL”) fick givetvis mängder med retweets. När han insåg att kommentaren spridits över världen - genom att han fick ett antal arga kommentarer - svarade han att han precis lärt sig vad en hashtag är.

Själva chatten handlade om bagageavgifter, att bolaget använder flygplatser långt från städerna och att flygplanen är så spartanska och obekväma. Dessutom fick O'Leary ta emot ett antal sura påhopp i stil med "Föddes du som arsel eller har det utvecklats genom livet" och "Är det företagspolicy att dina anställda ska vara dryga och så lite hjälpsamma som möjligt?", refererar The Independent.

En Ryanairanställd twittrade "Så, min chef är på Twitter just nu" och fick ett omedelbart svar "Gå och jobba igen, slöhög, eller så får du sparken".

Ungefär så höll konversationen på. Dryga kommentarer avlöste reklam för företagets framtid. O'Leary meddelade att de i sommar börjar med incheckning i smarta telefoner och att det inte finns några planer på platsreservationer, skriver independent.co.uk.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om