Nu vill företaget utöka sina lokaler på Kung Birgers väg 3 för att kunna expandera.
– Vi ska fortsätta på den inslagna vägen och sedan öka ytterligare, säger Däckcenters ägare Håkan Berglund.
Han hoppas att han företaget ska få hyra ytterligare lokaler av fastighetsägaren Klövern.
– Vi är trångbodda och behöver helt enkelt mer utrymme för att kunna expandera.
Däckcenter säljer däck och fälgar, utför hjulinställningar samt skiftar däck. Företaget har fyra anställda som under högsäsong utökas med ytterligare tre.
– November och april är våra största högsäsonger. Då har vi extremt mycket att göra. Det är då man skiftar vinter- respektive sommarhjul, säger Håkan Berglund.
Däckcenter har även ett populärt däckhotell där det för närvarande förvaras däck till 1 500 bilar.
– Det är vi stora på. Folk har det ju bättre ställt i dag än de hade tidigare. 40-talisterna är en väldigt rik målgrupp i dag. De lämnar in däcken. De står inte på garageuppfarten och skiftar hjul själva. Även den yngre generationen lämnar in hjulen. 20-25-åringarna kan inte skifta hjul på samma sätt som man kunde tidigare.
Håkan Berglund har drivit Däckcenter i snart 30 år.
– Jag gillar att göra affärer och att ha folk runt omkring mig, säger han.
Däckcenter i Nyköping AB är ett av alla bilrelaterade företag som ligger i Klöverns fastighet på Kung Birgers väg i Spelhagen. Däckcenter flyttade 2014 till Spelhagen från sin gamla adress på Västra Tullgatan 1 i samband med att rondellen vid Västra viadukten byggdes.
Håkan menar att flytten har varit positiv för företaget. Den gamla adressen kunde upplevas som svårtillgänglig när det var mycket trafik på Västra Tullgatan.
– Vissa var rädda för att köra in på gården och för att köra ut för det var mycket trafik. När alla slutade jobbet vid fyra var det ju kö upp på viadukten.
Håkan tycker att Däckcenter ligger bra till i Spelhagen. Han menar att det är bra att företaget är omgivet att andra verksamheter som också sysslar med bilar.
– Du har bilprovning, du har Mekonomen, du har biluthyrning, du har tvätt, du har reservdelar. Sedan finns det ett glasmästeri med bilglas på andra sidan. Vi genererar kunder åt varandra. Om någon får nedslag på däcken i besiktningen finns vi runt hörnet. Har jag en kund som behöver ett verkstadsjobb hänvisar jag till grannen.
Han tycker också att det är bra att det finns flera mataffärer och en blomsteraffär i närheten.
– En kund kan gå och handla medan vi gör jobbet.
Däckcenter har sedan flytten till Spelhagen ökat omsättningen med cirka 30 procent till cirka 8 miljoner kronor.
– Jag har bra personal. Det är viktigt. De flesta som har jobbat åt mig har jobbat i snitt tio år. Det är ju ett bra facit. Jag vill ha personal som kunden känner igen. Det är mycket viktigt. Framför allt att de är positiva och glada och känner igen kunderna för att de vill bli igenkända.
När Håkan började i branschen för knappt 30 år sedan var 90 procent av kunderna män. I dag består kunderna av nästan lika många kvinnor som män.
– Kvinnorna är ofta mer pålästa när de kommer hit. De vet vad de ska ha.
Däckcenter är med i en kedja som heter Däckpartner. Kedjan består av 130 verkstäder som gör gemensamma inköp via Däckpartner.
– Vi har färdiga rabattsatser via Däckpartner som vi äger tillsammans. Däckpartner har en anställd som sköter inköpen. Det funkar bra, säger Håkan Berglund.