Mackhaveri i Nävekvarn – oklart om drabbade ersätts

Flera bilar har börjat krångla efter tankning i Nävekvarns hamn. "Bilen blev kärv och trög", säger en kund.

Efter att Pelle Eriksson från Nävekvarn tankade på Qstar i Nävekvarns hamn började hans bilar att krångla.

Efter att Pelle Eriksson från Nävekvarn tankade på Qstar i Nävekvarns hamn började hans bilar att krångla.

Foto: Linus Elsinen

Nävekvarn2022-05-12 11:20

– Jag hade tankat 98 oktanig bensin och dagen efter märkte jag att bilen blev kärv och trög och inte fungerade som den skulle, säger Pelle Eriksson från Nävekvarn.

Det var efter att han tankade sin bil på Qstar i Nävekvarns hamn i helgen som problemen med bilen började. Några dagar senare tankade även hans sambo sin bil och liknande problem uppenbarade sig även på den.

– Någon dag senare började det dyka upp inlägg på Facebook där man frågade om någon fått samma problem.

undefined
Pelle Eriksson från Nävekvarn är en av flera personer som fått problem med sina bilar efter att ha tankat på Qstar i Nävekvarns hamn.

Det skulle visa sig att flera personer som tankat på Qstar i Nävekvarn fått problem.

En teori är att det fyllts på med diesel istället för bensin i tanken.

– Jag vet ingenting om bilar, men enligt sakkunniga kan man kontrollera oljenivån och om den visar för hög nivå kan det vara ett tecken på att man tankat med fel bränsle, säger Pelle Eriksson.

undefined
Pelle Eriksson och hans sambo har båda fått problem med sina bilar efter att ha tankat på Qstar i Nävekvarn.

För att lösa problemet med bilarna har Pelle tvingats att byta olja i bilarna.

– Jag har en bilkunnig svärfar som har fått göra oljebyte på bilarna nu, så förhoppningsvis ska det räcka.

undefined
Qstar i Nävekvarn.

Qstar väljer att svara på SN:s frågor via mail och bekräftar att det är fler än en kund som kontaktat dem. De berättar också att man tagit prover på drivmedlet och inväntar nu analyssvar.

– Pumpen är åter i drift. Vi har valt att byta ut produkten mot ny vara, skriver Annika Kirmeier på Qstars kundservice.

Huruvida de kommer att ersätta de drabbade kunderna ekonomiskt väljer de att inte svara på.

– Vi utreder vad som inträffat och inväntar svar på analysen, skriver Annika Kirmeier.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!