En extra morgontur på vardagar för buss 561 från Nävekvarn vill Nyköpings kommun ha när den årliga beställningen ska göras till Sörmlandstrafiken. Det kostar 80 000 kronor per år och är den enda konkreta förbättringen för Nyköpings kollektivpendlare att se fram emot under nästa år. Men året därefter vill Nyköping se fler förändringar.
Nyköpings kommun önskar bland annat senarelägga det sista kvällståget från Stockholm från 20.49 till efter klockan 22.
Kommunen vill också att bussarna ska ha olika körtider vinter och sommar för att bättre kunna hålla tidtabellen.
De tre busslinjerna som kör i Nyköpings tätort ska ha turtätheter om antingen 10, 20, 30 eller 60 minuter, i stället för kvartar som gäller i dag. Hur ofta de ska gå är inte klart. Antingen ska det sättas in fler turer då det är som mest trängsel på bussarna och dra in turer då färre personer åker, något som inte kommer att kosta mer. Eller så ska extra turer sättas in i rusningstid utan att andra turer plockas bort, något som blir dyrare för kommunen. Ett tredje alternativ som går ut på en kortare körväg för buss 2 i Brandkärr utreds också. Kostnaden ökar inte lika mycket, men det blir längre att gå för bussresenärerna.
För att det ska räknas som trängsel på stadsbussarna ska alla sittplatser vara upptagna plus 30 procent av ståplatserna under två veckors tid. När detta inträffar ska bussbolaget sätta in ytterligare en buss.
Förslaget till beställning ska klubbas på kommunstyrelsens möte på måndag.