– Det här skulle inte hända inne i stan. Polisen tycker det här är sådana utmarker att de inte vill komma ut hit, säger Mats Myrberg som är medlem i båtklubben, och svärfar till Robin Evier som blev av med båtmotorn.
Efter att stölden anmälts kom ingen polis ut till Nävekvarn enligt hamnkapten Nils Jönsson, och förundersökningen las ner efter drygt en timme. Både Nils Jönsson och Mats Myrberg är upprörda över vad de kallar polisens brist på engagemang i båtmotorstölden.
Båtmotorstölden är den andra större stölden för sommaren i båtklubben, den första inträffade på midsommarafton när en båt blev stulen och ytterligare ett stöldförsök gjordes.
Ett par som sovit över i sin båt, förtöjd i den mindre hamnen i Nävekvarn, var de första som slog larm på onsdagsmorgonen. De upptäckte att bommen ner till hamnen var uppbruten och ringde till Nils Jönsson som kort därefter åkte till platsen.
Hänglåset på bommen var uppklippt och 700 meter från kajplatsen fanns båten bestulen på motor, skvalpandes vid en badstrand.
På båten hade säkerhetslåset till motorn klippts av och aktern skadats vid stölden. Tjuvarna hade även haft sönder gasreglaget inuti båten.
På grund av stölder och stöldförsök tidigare år har båtklubben och hamnen ansökt om tillstånd för kameraövervakning, men fick nobben av Länsstyrelsen.
Trots att en bom stänger av ner till den mindre hamnen, är det en plats dit allmänheten har tillträde och integritetsreglerna är stränga.
– Vi kommer gå vidare med det här. Har svårt att förstå att man inte får ha kameror här, särskilt om de bara är påslagna på natten, säger Nils Jönsson och Mats Myrberg.
Klubben har sen några år tillbaka nattvakter som patrullerar hamnen, men de såg eller hörde ingenting under natten för stölden. Inte heller paret som legat och sovit bara några meter ifrån den stölddrabbade båten har hört någonting.
I knappt ett dygn hann Robin Evier med familj och båt befinna sig i Nävekvarn innan motorn stals. Det gör att Mats Myrberg tror att tjuvarna bevakat flödet av båtar i hamnen.
– Min teori är att de har haft koll när det kom in nya motorer, säger Mats Myrberg.