Klädkedjan Brothers stänger sin butik på Ingelsta. Sista dag för butiken att ha öppet är 12 september. Christopher Englinde är vd för Brothers. Han förklarar varför bolaget valt att stänga butiken i Norrköping.
– Pandemin har påverkat oss mycket. Vi hade ett dramatiskt tapp av besökare i butiken i Ingelsta och köpcentrumet har inte samma återhämtning som vi sett på många andra handelsplatser, inklusive butiken i centrala Norrköping som haft en bra utveckling det senaste halvåret, säger han.
Sammanlagt är det två anställda som påverkas av att butiken stänger på Ingelsta. En vikarie och en provanställd får sluta. Men ingen av de tillsvidareanställda.
– Det är mycket tråkigt när vi får stänga en verksamhet. Samtidigt kommer det här betyda att vi kan fokusera mer på butiken i centrum. Där kommer vi att satsa ännu mer, säger han.
Vad kommer ni att göra där?
– Det är inget jag vill säga nu. Men håll ögonen öppna på citybutiken, säger han.
Han ser att pandemin inte bara har drabbat företaget här och nu. De senaste 18 månaderna med ett delvis nedstängt samhälle har fört utvecklingen framåt till ett beteendemönster hos kunderna som inte kommer att kunna vridas tillbaka.
– Till och med mina morföräldrar e-handlar mat och om de som är 80+ kan göra det är det uppenbart att vi har tagit stora steg och är på väg mot ett ”nytt normalt”, där e-handeln kommer fortsätta att växa. Det har vi att förhålla oss till. De fysiska butikerna kommer fortsatt vara extremt viktiga för oss och med en nära och personlig service på ett sätt man aldrig kan få på nätet. Att hålla rätt balans mellan en fysisk och digital handel blir vårt fokus framåt.
Joakim Ritzén är centrumchef på Ingelsta shopping. Han vill inte säga så mycket om att Brothers nu lämnar köpcentrumet.
– Det är alltid tråkigt när någon väljer att lämna oss. Men samtidigt är det så att vi inte har några lediga lokaler. Så det finns möjlighet för oss att bredda vårt utbud än mer. Det finns inget klart än. Men det finns intressenter för Brothers lokaler, säger han.
Och framtiden?
– Vi ser att besökarna har kommit tillbaka och vi vet att vi vill växa. Det sa vi redan 2018. Där finns det ingen förändring. Nu får vi vänta på nya detaljplaner. Men bilden är att människor fortfarande vill mötas och strosa runt bland butikerna, säger Joakim Ritzén.