– Vi följer tidplanen, säger socialchef Jan Holmlund.
Han utvecklar inte hur tidplanen ser ut.
– Vi jobbar stenhårt för att hitta en ny lösning. Under tiden sätter vi in extra personal för att de boende ska vara trygga. Behoven är individuella. Personal och chefer bedömer hur mycket extra personal som behövs för att säkra vardagen.
Holmlund säger att en invecklad juridisk procedur följer när nu kommunen har hävt mångmiljonavtalet med skandalomsusade larmleverantören Tunstall.
– Det tar tid. Vi jobbar skyndsamt med den här frågan varje dag och ambitionen är att vi ska gå i mål så snart som möjligt. Men vi kommenterar aldrig pågående avtalsfrågor i media.
Vad tycker du om att de boende får ringklockor istället för larm?
– Det vill jag inte värdera. Jag kommenterar inte de lösningar man tagit fram på enheterna. Vår ambition är att få till trygghetslarm. Vi är många medarbetare i kommunen som jobbar stenhårt varje arbetsdag med de här frågorna. Det är prioriterat eftersom det handlar om vardagen och säkerheten för våra äldre hyresgäster.
Kristina Schmidt som bor på Koggen är frustrerad. Hon har inte fått någon information om hur länge det dröjer innan larmen är igång.
– Jag plingar när jag behöver hjälp och om man går med på att ha dörren öppen fungerar det väl. Men det är ju inte alltid man vill det. Och det är naturligtvis jobbigt för personalen som måste gå runt och fråga vem som ringt på hjälp, säger hon.