– Friheten, oberoendet och komforten!
Så beskriver Lars Erik Paulsson på HRF-kansliet, Husvagnsbranschens riksförbund, de största fördelarna med husbilslivet.
Vid årsskiftet 2020/2021 fanns det i Sverige 108 518 husbilar – om vi backar tio år tillbaka fanns det 55 000 husbilar i Sverige.
– Det är en jätteökning, säger Lars Erik Paulsson.
Vad den ökande populariteten beror på är inte helt klart.
– Jag måste erkänna att vi aldrig har gjort någon undersökning på hur kundgrupperna har förändrats, säger han.
Men han har sina teorier om det växande intresset för husbilslivet.
– Folk pensionerar sig tidigt. Vi ska komma ihåg att det är väldigt mycket äldre människor som köper husbil, säger Lars Erik Paulsson och fortsätter:
– Blivande eller nyblivna pensionärer har det gott ställt ekonomiskt.
Andra faktorer som resvana och språkkunnighet är sådant som ökar motivationen till ett liv med husbil.
– De två senaste åren har vi haft extra draghjälp av pandemin. Folk vill semestra i Sverige, det märks på både husvagnar och husbilar, säger Lars Erik Paulsson.
Äldre har traditionellt varit den största målgruppen och är så fortfarande.
– Men yngre familjer och även barnfamiljer börjar dyka upp nu.
Det finns strategier för att locka till sig de yngre.
– Vi har två kampanjer, den ena är resemagasinet Gone Camping som visats på TV8 och så har vi en sajt som heter mobilt boende, säger Lars Erik Paulsson.