Digitala besök i historiska Åkroken

17-åriga Sebastian sommarjobbar som programmerare. Han har hjälp till i arbetet att utveckla en app åt Sörmlands museum där besökare ska kunna se Åkroken genom historien.

Sebastian Ahlman och Carl Wellander testar appen som ska visa hur Åkroken sett ut historiskt. I telefonen kan man se hur det såg ut i den riktningen man håller kameran.

Sebastian Ahlman och Carl Wellander testar appen som ska visa hur Åkroken sett ut historiskt. I telefonen kan man se hur det såg ut i den riktningen man håller kameran.

Foto: Malin Stenberg

Nyköping2022-08-15 06:32

– Jag har alltid varit intresserad av programmering och började redan när jag var 9 år gammal, säger Sebastian Ahlman.

Han är LearningWells yngsta programmerare någonsin. Under sommaren har han sommarjobbat för företaget och med deras arbete att ta fram en app åt Sörmlands museum tillsammans med konstnären Carl Wellander.

– För cirka 10 år sedan började man gräva ut Åkroken för att kunna bygga bostäder. Då gjorde man en arkeologisk utgrävning där man hittade ett torg från 1500-talet och ju längre ner man kom ju äldre lämningar hittade man, säger Carl Wellander.

undefined
Byggarbetet med parken vid Åkroken är fortfarande i full gång.

I utgrävningarna fann man bland annat ett ovanligt fynd – två båthus för långskepp från 1000-talet. När Åkroken nu byggs om kommer Sörmlands museum på uppdrag av Nyköpingshem göra en skyltutställning om det historiska Åkroken där bland annat gatubeläggningar från olika epoker kommer att återskapas.

– Längs med den här sträckningen med olika gatubeläggningar kommer det stå skyltar med illustrationer av hur området sett ut under olika tider med tillhörande informationstexter, säger Carl Wellander.

Han berättar att han har jobbat mycket med visualisering och hörde av sig till Sörmlandsmuseum. Det bestämdes att det som ett komplement till utställningen skulle utvecklas en app med en digital visualisering av platsen.

undefined
Sebastian Ahlman och Carl Wellander testar appen som ska visa hur Åkroken sett ut historiskt. I telefonen kan man se hur det såg ut i den riktningen man håller kameran.

– Besökarna får ladda ner appen och sen skanna bilder från den tidsepoken som man vill se. Då laddas en 3D visualisering i appen så du får en så kallad AR-vy (Augmented Reality) i mobilen. Då kan du titta runt och se hur det sett ut precis på den platsen, säger han.

Carl Wellander har gjort modellerna, men det är Sebastian Ahlman som arbetat med själva appen och sett till att det fungerar när man vrider kameran så man kan se sig omkring i området.

undefined
I appen ska man kunna se hur det såg ut på platsen man står på genom att kolla på sin mobilskärm. Den digitala presentationen är ett pro bono-arbete utfört av Carl Wellander och Learningwell.

– Det var ingen på kontoret som kunde verktyget Unity som appen är utvecklad i. Men jag hade koll på hur man jobbade i det så jag fick uppdraget att bygga appen och har sett till att den fungerar med omgivningen, säger Sebastian Ahlman som är helt självlärd i programmering.

Han ska till hösten börja andra året på gymnasiet men vet redan nu att programmering är det han vill jobba med. Han kommer även fortsätta extrajobba på LearningWell parallellt med gymnasiestudierna.

– Det har varit väldigt lärorikt och kul att arbeta med det här i sommar, säger han.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!