– Det är bra att vi har nått en uppgörelse, säger Dieter Sand, koncern-vd för Arlandastad group, som Stockholm Skavsta flygplats är en del av.
Pengarna från Trafikverket är en ersättning för de åtgärder som flygplatsbolaget måste vidta för att bygget av Ostlänken förbi Skavsta ska kunna rulla på som planerat, utan att flygplatsens verksamhet påverkas.
Den stora summan – 385 miljoner kronor – kommer att gå åt. En del av de åtgärder som måste vidtas är dyrbara, berättar Dieter Sand.
– Vi måste bland annat korta flygplatsens sekundära landningsbana. För att det inte ska påverka flygplatsens verksamhet krävs en del omfattande åtgärder, berättar han.
Under delar av Ostlänkenbygget behöver Trafikverket också ha tillgång till flygplatsens långtidsparkering. Även det innebär att en del kostsamma åtgärder behöver vidtas.
Så pengarna från Trafikverket är inte något guldregn för flygplatsen?
– Nej, däremot är det en viktig signal. Tack vare att vi och Trafikverket har nått den här uppgörelsen kan Ostlänkenprojektet rulla på som planerat, säger Dieter Sand och fortsätter:
– Och det är så klart viktigt för flygplatsen och för hela Skavstaområdet.
Arlandastad group AB köpte flygplatsen och cirka fem miljoner kvadratmeter mark runtomkring under 2022. Ostlänken beräknas komma på plats 2035 och då får Stockholm Skavsta airport en egen station på järnvägslinjen.