Tendensen återkommer år efter år – viltolyckorna ökar markant under oktober månad. Det är framförallt vid gryning och skymning som det gäller att se upp.
Och den årliga olycksstatistiken för lokalpolisområde Nyköping (där Oxelösund, Gnesta och Trosa också ingår) är ingen munter läsning: Antalet viltolyckor har nästan fördubblats de senaste tio åren.
– Det beror dels på att viltstammarna är större, det är den stora grejen. Sedan har trafikmängden ökat och bilisterna anmäler olyckor i högre grad, säger Jan Olevall, länsansvarig polis inom Nationella viltolycksrådet (NVR).
Under 2021 anmäldes 1 164 olyckor med vilt inom lokalpolisområdet och siffrorna såg snarlika ut året innan, visar statistik från NVR. En klar majoritet av dessa är olyckor med rådjur. Vid dödsolyckor handlar det oftast om krock med älg.
Bland lokala vägar finns det några som sticker ut i statistiken.
– Väg 53 norr om Nyköping, mot Eskilstuna. Det är en av de tre mest olycksdrabbade vägarna i hela i Sverige, när det gäller vilt. Och det beror på att det är så täta dovhjortsstammar norr om Nyköping, säger Jan Olevall.
Från polisens sida handlar arbetet om att försöka påverka trafikanter till att hålla nere hastigheten. Via samarbetet i Nationella viltolycksrådet har de även kontakt med en rad andra myndigheter och organisationer, som exempelvis Trafikverket, Skogsstyrelsen och Naturvårdsverket.
I nuläget pågår inget konkret åtgärdsarbete kring riksväg 53. I grannlänen Östergötland och Örebro har NVR identifierat ett antal utsatta vägsträckor där varje enskild aktör genomför insatser för att minska antalet olyckor.
– Då är det lättare att få loss pengar också. Men nu är turen kommen till Sörmland så vi hoppas kunna titta närmare på exempelvis 53:an, säger Mikael Alm som är projektledare inom Trafikverket, region Öst.
Det behövs göras mer än i nuläget?
– Absolut, vi har riktade pengar för miljöåtgärder och det finns även trafiksäkerhetspengar, men då tävlar vi mot åtgärder i hela landet. Samtidigt har Sörmland några sträckor som är hårt drabbade, som väg 53.
Förutom stängsel eller viltpassager finns andra tänkbara åtgärder som inte blir lika kostsamma.
– Om en lantbrukare sår något som blir ätbart för djur i augusti så kan vi exempelvis vara tydligare med att skylta vid aktuella sträckor, säger Mikael Alm.