– Hur situationen är i Nyköpingsfallet är för tidigt att uttala sig om. Biljakter, så kallade förföljanden, får dock aldrig genomföras endast på den grunden att en förare väljer att inte stanna för polisen. Det krävs i regel misstanke om ett brott med fängelse i straffskalan.
Det säger brottmålsadvokaten Carl Österberg som har skrivit en uppsats om polisens laga befogenhet att förfölja fordon. Han har också granskat den olycka där två personer miste livet vid Hjulstabron mellan Strängnäs och Enköping i samband med en biljakt.
– Förföljanden är förknippade med väldigt allvarliga risker. Det är svåra bedömningar som ska göras och många faktorer som spelar in. Som med all polisiär våldsanvändning, måste åtgärden att använda våld stå i proportion till farligheten eller hotet som den flyende föraren utgör.
I det aktuella fallet där tre personer miste livet, nära Tystberga på E4, inträffade olyckan inom ett vägarbetsområde där hastigheten tillfälligt var begränsad till 70 kilometer i timmen.
– Omständigheten, att det på den aktuella vägsträckan förekom vägarbete, skulle kunna utgöra ett skäl som talar emot att jaga den flyende bilen, säger Carl Österberg.
I hälften av fallen då polisen valt att påbörja ett förföljande saknas lagliga grunder. När ett förföljande resulterat i en personskada är siffran 60 procent. Det konstaterar Carl Österberg efter att ha undersökt laga befogenhetsgrunden i 371 fall av förföljanden under 2012–2015.
– Min studie visar att polisen alldeles för ofta inleder biljakt utan att det finns rättslig grund för detta. Tyvärr dör och skadas alldeles för många förare, passagerare, utomstående trafikanter och poliser i samband med biljakter.
Samtidigt poängterar han att det handlar om ett systemfel och att skulden inte ska läggas på enskilda individer.
Johan Levin, polismästare och chef för lokalpolisområde Nyköping, berättar om händelsen.
– Nu är det här föremål för en utredning, och den har jag ingen insyn i. Men det som jag har fått information om är att man försökt stoppa en bil i samband med en sedvanlig trafikkontroll.
Försöket att stoppa den aktuella bilen ska ha gjorts norr om Norrköping och förföljandet ska ha tagit sig ut på E4, i norrgående riktning, mot Nyköping.
– I höjd med Nyköping ansluter patruller från Nyköping för att försöka få stopp på den här föraren.
Den flyende fordonet håller en hög hastighet, gör flera omkörningar och har ett farligt körsätt, berättar Levin.
– Det gör att man inte ligger direkt efter utan man släpper av lite grann. Man vill inte följa efter allt för nära helt enkelt.
– Min uppfattning är att man har haft ett avstånd mellan sig och den bortflyende bilen och att avståndet över tid har varit kanske ända uppåt ett par hundra meter.
Har man tänkt på att det kommer ett vägarbete senare på vägsträckan?
– Jag kan inte svara på det. Den bil som primärt försöker stoppa och ligger efter, under egentligen hela vägen, kommer från Östergötland. Huruvida de kände till det här eller inte har jag ingen aning om, säger Johan Levin.
Hur vanligt är det med förföljande?
– Det händer från tid till annan. Oftast i samband med att man försöker stoppa fordon, antingen på grund av en reell misstanke om något bakomliggande brott mot någon av dem som finns i bilen eller efterlysta personer som man observerat i en bil. Men det är ju inte något som inträffar varenda pass som en polis är ute.