"Jag skulle aldrig pendla igen" – efter kaoset med MTR Mälartåg

Under tre år pendlade Agnes Falk med MTR Mälartåg till Stockholm som hon menar ändrade sättet hon levde på. "Det första jag gjorde varje gång jag vakna var att kolla hur tågen gick. "

Mälartåg byter idag operatör till Transdev från den tidigare kritiserad MTR. MTRs avtal med Mälardalstrafiken fick brytas i förtid tidigare under året där den nya operatören Transdev kom in via ett nödavtal. Kontraktet med MTR gällde åtta år men det blev bara två.

Mälartåg byter idag operatör till Transdev från den tidigare kritiserad MTR. MTRs avtal med Mälardalstrafiken fick brytas i förtid tidigare under året där den nya operatören Transdev kom in via ett nödavtal. Kontraktet med MTR gällde åtta år men det blev bara två.

Foto: Oscar Söderman

Nyköping2024-06-17 06:15

Agnes Falk läste till kyrkomusiker och pendlade i och med det från Nyköping till Stockholm.

undefined
Agnes Falk, pendlare, "Det känns som man har varit med om det mesta" säger hon om upplevelsen att pendla med MTR.

– Det var väldigt mycket enskild undervisning och jag kunde inte ha en professor som stod och väntade på mig bara för att jag inte kom fram.

När hon pluggade valde hon ofta att åka dagen innan sin lektion och sova hos en kompis eller på hotell. Agnes Falk kände helt enkelt att hon inte kunde lita på att tågen gick. Något hon menar har ändrat sättet hon har lever sitt liv på. 

– Man har ändrat sitt levnadssätt och det har påverkat ens vardag så mycket. Det första jag gjorde varje gång jag vakna var att kolla hur tågen gick. 

Mycket har enligt henne skötts dåligt med MTR Mälartåg. När hon flyttade till Nyköping skötte SJ fortfarande spårvägstrafiken och hon menar på att även om det var en del inställda avgångar och problem där med, så fanns det alltid någon enligt henne som försökte lösa situationen. 

undefined
Mälartåg byter idag operatör till Transdev från den tidigare kritiserad MTR. MTRs avtal med Mälardalstrafiken fick brytas i förtid tidigare under året där den nya operatören Transdev kom in via ett nödavtal. Kontraktet med MTR gällde åtta år men det blev bara två.

– Det som har gjort det mest sårbart är ovissheten. Bara från min resa hemifrån till stationen kunde ju tågen ställas in.

Informationen har varit näst intill obefintlig menar Agnes Falk. Personal som enligt henne inte kunnat ge information om förseningar eller inställda avgångar och resenärer som självmant sökt information via Trafikverkets hemsida eller andra alternativa appar.

När tågtrafiken ställdes in menar hon att det inte har varit så säkert att en ersättningsbuss kom och tog en hem. 

– Under mina tre år tror jag att jag har sett en ersättningsbuss en enda gång. Sen har det ju självklart varit fler. 

Vad är det värsta du har varit med om när du pendlade?

– Det var en kväll när jag inte tog mig hem överhuvudtaget och fick spendera natten på T-centralen i Stockholm. Jag började vid femtiden att försöka ta mig hem men det gick inget tåg. Vi fick inte heller någon info utan tågen "hade bara svårt att gå." Jag ringde Mälartåg flera gånger och de visste ingenting utan hoppades att tågen började gå snart. 

– Under kvällen stod det sporadiskt att det snart skulle gå ett tåg från en viss perrong så folk ställde ju sig där, men det kom inget och avgångarna försvann utan någon slags information. Mälartåg fortsatte under kvällen att hänvisa till nästa avgång. Jag gav mig tusan på att jag skulle ta mig hem, så jag var där hela natten på centralen. Jag tog mig sedan hem på morgonen efter. 

Den 17 juni tar bolaget Transdev över Mälartågstrafiken vars tidigare operatör var MTR.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!