– AI är här för att stanna, det kommer inte gå att stoppa.
Det säger Peter Lövgren, lärare på Peterslundskolan i Oxelösund, och föreståndare på teknik- och entreprenörsskolan KomTek.
Han var en talarna när cirka 60 personer samlades i konsultfirman Consids lokaler i Nyköping i fredags för ett frukostseminarie om AI.
Ämnet är hett. Det är även den fullproppade lokalen där aktörer inom det lokala näringslivet från Nyköping, Oxelösund, Trosa och Vagnhärad samlats för att lyssna på vad experter och lokala representanter för skolan, industrin och jordbruket hade att säga om ämnet.
Johan Varenius från Agro Sörmland ser det som en självklarhet att AI kommer att användas inom jordbruket i högre utsträckning, som redan idag till största delen är högteknologiskt.
– Det finns fortfarande en romantiserad bild av bonden som står och vilar på grepen. Men att kliva in i en modern traktor är som att kliva in i ett rymdskepp, säger han.
Och fortsätter:
– Vi samlar mycket data i lantbruket redan idag, för att kunna optimera produktionen. Med bättre hjälpmedel kan den effektiviseras ännu mer, och ge oss möjlighet att bli mer exakta i våra insatser till nytta för ekonomi och miljö.
Riskerna då?
– Sårbarheten ökar när vi gör sig beroende av fler system, säger Johan Varenius.
Han passar på att efterlysa mer användarvänliga digitala tjänster.
– Det finns många olika system. Men det är viktigt att de underlättar för slutanvändaren, annars slutar det ändå med att man sitter där med anteckningsblocket i traktorn.
Erik Molitor, utvecklingsingenjör på SSAB berättar om några av de projekt där stålbolaget undersöker hur AI kan hjälpa dem att planera produktionen bättre. Det handlar till exempel om hur de kan minska andelen spill och skrot i tillverkningen, och även utsläppen.
– Det handlar om att stödja sig mindre på varje enskild operatörs egna erfarenhet, och mer på fakta i processer som gynnas av det. Det kan bli extra värdefullt när vi till exempel har sommarjobbare hos oss, säger han.
En fråga som snabbt ställs är jobben, kommer de att försvinna med AI?
Patrik Zetterstöm, AI-expert på Consid, och eventuellt något partisk i frågan, tror inte det.
– Vi har alltid ändrat arbetsuppgifter genom tiderna. Det som händer nu är att förändringen sker i väldigt snabb takt, och att det kommer att bli viktigt att kunna lära sig nya saker, säger han.
Inom skolan har det redan larmats om fusk, exempelvis med elever som tagit hjälp av AI för att skriva uppsatser.
Men enligt Peter Lövgren handlar AI inom skolan om så mycket mer än fusk.
– Chat GPT kan exempelvis hjälpa elever med motivationen, och att komma igång.
Dilemmat är att chattroboten har 18-årsgäns, och idag inte tillåts i skolan.
– Men eleverna använder den ändå. Skolan är en trög organisation, vi blir omsprungna av eleverna hela tiden. De lärare som inte använder AI kommer att bli utkonkurrerade, säger Peter Lövgren.
Han ombeds titta in i kristallkulan och sia om skolans framtid av moderatorn Emma Fahlstedt.
– Lärarrollen kommer nog bli mer som en handledarroll framöver. AI kommer också att kunna hjälpa till att göra undervisningen mer individanpassad och mer tillgänglig. Samtidigt kommer det att krävas mycket källkritik och kritiskt tänkande. Och det blir nog fler muntliga test framöver, avslutar han.