Redan 2022 genomförde Nyköpings kommun och Trafikverket en gemensam byggstart av Nyköpings resecentrum, som ingår i det gigantiska projektet Ostlänken. Men det är egentligen först nu som Trafikverket satt igång med sina delar i projektet.
– Den 29 november i fjol, säger Thomas Carlsson, delprojektledare för projektet på Trafikverket.
Just nu är det "bara" 15–20 man igång, men efter Valborg, sista april, kommer arbetsstyrkan att öka i takt med att fler delprojekt går igång. Som mest kommer 150–200 man att arbeta med de olika delarna. Tidigast någon gång under hösten.
Just nu pågår skogsavverkning på bangårdsområdet precis söder om den numera stängda gångfållan som gick över både stambanan och TGOJ-spåret från Nöthagen till Hemgårdsområdet. Även på ett område närmare Minninge arbetas det. Det ska bli förstärkningar i marken därifrån och in till stationsområdet.
– Det låg ett antal gamla spår som vi redan tagit bort. Även gamla kontaktledningar är borta, säger Thomas Carlsson.
På ytan i Hemgården där de kända röda garagelängorna fanns har det nu blivit materialupplag.
– Vi har fått nyttjanderätten till ytan av kommunen. När vi är klara lämnar vi tillbaka den, säger Joel Renblom, Trafikverkets projektchef för resecentrumprojektet.
Än så länge märker de flesta av Nyköpingsborna inte så mycket av arbetena.
– Men det kommer att synas ordentligt efter Valborg, konstaterar projektledarduon.
Hela vecka åtta ställs all tågtrafik in och ersätts med bussar. Då påbörjas arbeten från stationsområdet längs spåret fram till Nyköpingsån. Det handlar främst om spontning och schaktning som kräver totalavstängning.
Efter Valborg kommer bara spåret på norra sidan av perrongen (lasarettshållet, red. anm.) att vara igång. Endast ett tåg i taget kan därmed stå inne på perrongen.
Det görs för att kunna arbeta med alla delar på den södra sidan. Bland annat går arbetet med södra sidans entrébyggnad igång snart efter omgörningen.
– Perrongsidan kommer att vara avstängd i åtta månader, säger Thomas Carlsson.
Sedan byter man sida.
Det mest komplicerade arbetet blir den nya järnvägsbron över Brunnsgatan. Det är redan två broar med var sitt spår, men de rivs. Två nya byggs, med totalt tre spår över Brunnsgatan. De två nya broarna blir längre och bredare
– Ja det är det mest komplicerade, säger projektledarduon.
Bland annat kommer Brunnsgatan att stängas av helt en vecka i juli.
– Men vi gör sådana arbeten när trafiken är som mest lågintensiv, påpekar Joel Renblom.
Även Hemgårdspassagen, bron som förbinder Hemgården med Nöthagen och lasarettsområdet, finns med i projektet. Förberedande markarbeten har redan gjorts. Nu kommer det att börja synas mer tydligt.
– Det kommer att börja gjutas för bropelare ganska snart, säger Thomas Carlsson.
Bron beräknas vara klar under 2027.
– När vi är helt klara med våra grejer 2027 har kommunen fortfarande en del arbeten kvar, säger Joel Renblom och konstaterar att kommunen och Trafikverket haft ett mycket nära samarbete från första början.
Det har varit en nödvändighet för att all infrastruktur ska kunna hållas igång trots arbetena. Lättast hade naturligtvis varit att stänga av hela banområdet och stationen för att kunna arbeta ostört. Men det går inte.
– Vi bygger nytt men måste ändå hålla trafiken igång, påpekar Joel Renblom.
Att få ut information om alla tillfälliga förändringar för boende, resenärer och trafikanter blir i sig ett stort jobb.
– Vi kommer bland annat att sätta upp information direkt på perrongen, säger Joel Renblom.