Trafikverket växlar upp – så märker du deras resecentrumarbeten

Nyköpings kommun har varit igång med sina arbeten för nya resecentrum i flera år. Nu har även Trafikverket satt spaden i jorden.
Det kommer att märkas.

Trafikverket har börjat arbeta med resecentrum.

Foto: Jens Alvin

Nyköping2025-01-21 20:15

Redan 2022 genomförde Nyköpings kommun och Trafikverket en gemensam byggstart av Nyköpings resecentrum, som ingår i det gigantiska projektet Ostlänken. Men det är egentligen först nu som Trafikverket satt igång med sina delar i projektet.

– Den 29 november i fjol, säger Thomas Carlsson, delprojektledare för projektet på Trafikverket.

Just nu är det "bara" 15–20 man igång, men efter Valborg, sista april, kommer arbetsstyrkan att öka i takt med att fler delprojekt går igång. Som mest kommer 150–200 man att arbeta med de olika delarna. Tidigast någon gång under hösten.

undefined
Thomas Carlsson och Joel Renblom på Trafikverket på stickspåret söder om Nyköpings järnvägsstation som förbinder stambanan med TGOJ-banan.
undefined
När deras arbeten är klara kommer tre nya järnvägsspår att gå här, in till stationen.

Just nu pågår skogsavverkning på bangårdsområdet precis söder om den numera stängda gångfållan som gick över både stambanan och TGOJ-spåret från Nöthagen till Hemgårdsområdet. Även på ett område närmare Minninge arbetas det. Det ska bli förstärkningar i marken därifrån och in till stationsområdet.

– Det låg ett antal gamla spår som vi redan tagit bort. Även gamla kontaktledningar är borta, säger Thomas Carlsson.

På ytan i Hemgården där de kända röda garagelängorna fanns har det nu blivit materialupplag.

– Vi har fått nyttjanderätten till ytan av kommunen. När vi är klara lämnar vi tillbaka den, säger Joel Renblom, Trafikverkets projektchef för resecentrumprojektet.

Än så länge märker de flesta av Nyköpingsborna inte så mycket av arbetena.

– Men det kommer att synas ordentligt efter Valborg, konstaterar projektledarduon.

undefined
Där de kända röda garagelängorna tidigare fanns har det tillfälligt blivit ett materialupplag.
undefined
Joel Renblom, projektchef på Trafikverket för deras arbeten med Nyköpings resecentrum.

Hela vecka åtta ställs all tågtrafik in och ersätts med bussar. Då påbörjas arbeten från stationsområdet längs spåret fram till Nyköpingsån. Det handlar främst om spontning och schaktning som kräver totalavstängning.

Efter Valborg kommer bara spåret på norra sidan av perrongen (lasarettshållet, red. anm.) att vara igång. Endast ett tåg i taget kan därmed stå inne på perrongen.

Det görs för att kunna arbeta med alla delar på den södra sidan. Bland annat går arbetet med södra sidans entrébyggnad igång snart efter omgörningen.

– Perrongsidan kommer att vara avstängd i åtta månader, säger Thomas Carlsson.

Sedan byter man sida.

undefined
Kort kan man säga att Trafikverkets arbeten går från söder mot norr.

Det mest komplicerade arbetet blir den nya järnvägsbron över Brunnsgatan. Det är redan två broar med var sitt spår, men de rivs. Två nya byggs, med totalt tre spår över Brunnsgatan. De två nya broarna blir längre och bredare

– Ja det är det mest komplicerade, säger projektledarduon.

Bland annat kommer Brunnsgatan att stängas av helt en vecka i juli.

– Men vi gör sådana arbeten när trafiken är som mest lågintensiv, påpekar Joel Renblom.

undefined
Trots alla arbeten kommer tågen att gå. All trafik på stambanan och TGOJ-banan körs dock in till Nyköpings station med reducerad hastighet, 40 kilometer i timmen.

Även Hemgårdspassagen, bron som förbinder Hemgården med Nöthagen och lasarettsområdet, finns med i projektet. Förberedande markarbeten har redan gjorts. Nu kommer det att börja synas mer tydligt.

– Det kommer att börja gjutas för bropelare ganska snart, säger Thomas Carlsson.

Bron beräknas vara klar under 2027.

– När vi är helt klara med våra grejer 2027 har kommunen fortfarande en del arbeten kvar, säger Joel Renblom och konstaterar att kommunen och Trafikverket haft ett mycket nära samarbete från första början.

undefined
Just nu arbetar Trafikverket med skogsavverkning söder om stigen på den numera stängda gångfållan från Nöthagen till Hemgårdsområdet. Här Joel Renblom och Thomas Carlsson.

Det har varit en nödvändighet för att all infrastruktur ska kunna hållas igång trots arbetena. Lättast hade naturligtvis varit att stänga av hela banområdet och stationen för att kunna arbeta ostört. Men det går inte.

– Vi bygger nytt men måste ändå hålla trafiken igång, påpekar Joel Renblom.

Att få ut information om alla tillfälliga förändringar för boende, resenärer och trafikanter blir i sig ett stort jobb.

– Vi kommer bland annat att sätta upp information direkt på perrongen, säger Joel Renblom.

undefined
En av skogsavverkningsmaskinerna tar sig långsamt över TGOJ-spåret.
Det här gör Trafikverket

Nyköpings resecentrum:

Två entréhallar

Fjärrbussterminalen (byggs åt kommunen)

Cykelparkeringshus (byggs åt kommunen)

Två nya järnvägsbroar över Brunnsgatan med tre spår

Alla spårarbeten

Gång- och cykeltunnel under järnvägen

Perrongen

Hemgårdspassagen (byggs åt kommunen)

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!