I dag erkänner Anna af Sillén det moderata ansvaret för parkeringsgaraget.
– Ja, det har vi självkritiskt beaktat, det blev en väldigt stark folkopinion som vi valde att lyssna på, säger hon.
Den 20 september 2010, en vecka efter valförlusten och det kommande maktskiftet i Nyköpings kommun, slog kommunstyrelsens avgående ordförande, moderaten Jan Carle, klubban i bordet.
Beslutet att exploatera och bygga bostäder med parkeringsgarage i kvarteret Åkroken var klart, i full politisk enighet.
Garaget skulle kosta 46 miljoner kronor att bygga och för ägaren Nyköpings kommun skulle garaget bli en förlustaffär.
Ungefär samtidigt godkände kommunens bygg- och tekniknämnd den nya detaljplanen för Åkroken. Där fanns parkeringsgarage, bostäder, ett torg och en park, som nu låg till grund för hela kvarterets utformning.
Politiskt ansvarig för den nya detaljplanen var centerpartisten Eva Andersson, ordförande i kommunens bygg- och tekniknämnd.
Detaljplanen hade jobbats fram under tidspress sommaren 2010. Anledningen var att marken under Åkroken skulle undersökas arkeologiskt, vilket skulle kunna kosta drygt 20 miljoner kronor. Om kommunen kunde visa upp en färdig detaljplan för bostäder skulle staten betala 90 procent av kostnaden för arkeologin.
Sådana var reglerna.
Enligt Alliansen, de borgerliga partierna M, dåvarande FP, C och KD samt allianspartnern MP, behövde varken detaljplanen eller beslutet att bygga parkeringsgarage godkännas kommunfullmäktige, högsta beslutande organet.
Nu tog den nya rödgröna majoriteten, S+V+MP, över ansvaret för Åkrokenprocessen.
Vårvintern 2013 var Åkroken arkeologiskt utgrävt men en tvist med byggföretaget Rydbergs, som fått uppdraget att bygga bostäderna, hade försenat byggstarten.
Gruppen "Åkrokens vänner" samlade in nästan 4 000 namnunderskrifter, och krävde ett omtag för hela Åkrokenkvarteret. Stoppa exploateringen och bevara området som park, var huvudbudskapet.
Plötsligt vaknade de borgerliga politikerna, de som först tagit besluten om att bygga Åkroken-garaget.
– Vi vill ha en dialog med majoriteten, viktigt att titta på helheten, sa oppositionsrådet Anne-Marie Wigertz (M).
– Parkeringshuset blir som en mur mot Slottsgatan, sa Eva Andersson (C) som tre år tidigare ansvarat för detaljplanen.
Men alla oppositionspolitiker hängde inte på, dåvarande FP-politikern Göran Hagberg, följde den rödgröna majoriteten när kommunstyrelsen beslöt att satsa 60 miljoner kronor på garagebygget.
Har alliansen och de rödgröna ett gemensamt ansvar för miljonrullningen?
– Nej, Det finns ett moderat ansvar för att processen kom i gång. Vi var beredda att göra omtag men det ville inte S lyssna på utan drev vidare och byggde garaget, då började kostnaderna rulla, säger Anna af Sillén.
Är Åkrokenfårgan politiskt färdig nu?
– Nu har kommunen klivit ur och säljer till Nyköpingshem, det kommer att ske och vi hoppas det blir en bra boendelösning.