Ambitiös streetfood intar Nyköping

Ät och Nyk Burger bar är namnen på två nya restaurangkoncept som är på väg att lanseras i Nyköping. På menyerna står ekologiskt, kravmärkt och ny teknik som läsplattor och en app.

Foto:

Nyköping2014-10-11 10:25

Nu tar lokala krögare trenden med vällagad snabbmat till stan. Först ut är Nyk Burger bar, en hamburgerbar på Öster med samma koncept som legendariska Flippin' Burgers i Stockholm.

– Vi är tre grabbar som bodde grannar här i Nyköping och brukade träffas en gång i månanden och äta. Vi älskar Flippin' Burgers och har saknat en riktig hamburgerrestaurang i Nyköping. Det finns många pizzerior och asiatiska restauranger, och så kedjorna, men de är inga genuina burgerställen som i USA, säger David Ward, en av ägarna.

Sagt och gjort. De tre grannarna åkte till New York på smakresa. I våras köpte de Spicy Greens gamla lokal på Öster och om någon vecka öppnar restaurangen.

Vad är skillnaden mot andra hamburgare?

– Att vi gör allt själva från grunden. Köttet är kravmärkt och mals på plats varje dag och vi gör egna pommes och alla tillbehör själva. Tillsammans med Ohlssons brödbod har vi tagit fram ett bröd i rätt storlek som levereras färskt varje dag.

I början av nästa år kommer nästa snabbmatssatsning. Ät är Bernhard Kök Å Delis nya koncept, som tar plats i gallerian Västerport.

– Vi var på matresa i London när vi gick förbi en databutik som bara hette snabel-a, som man ju uttalar "at" på engelska. Då kom vi på att det nya stället ska heta Ät, punkt. Inget krångel utan bara riktigt bra snabbmat, säger Lina Hallbäck på Bernhards.

De tänker ta konceptet med snabba, smidiga måltider ytterligare steg och lansera en app där kunderna själva beställer och betalar maten.

– Vi utnyttjar tekniken som finns i dag, där alla har en smartphone, och försöker få ihop det stressade livet med bra mat.

På sikt tänker hon sig att det finns läsplattor vid borden som man kan beställa från. Kanske placerar de också ut plattor på hotell och stora arbetsplatser.

– På grund av att arbetsgivaravgiften för unga ska höjas och att det var tal om att höja restaurangmomsen har vi också velat hitta ett sätt att driva en restaurang med mindre människor, säger Hallbäck.

Från början är Ät bemannad som vanligt men målet är att mer och mer gå över till den digitala lösningen.

– Ingångskostnaden är högre men i långa loppet planar det ut. Det kostar ganska mycket över lag med kassasystem och att träna personal, säger hon.

Ät tar över Bönans delikatessers lokal och kommer dela innergården på Västerport med Espresso house. Även här ligger matens fokus på krav och ekologiskt.

– Vi jobbar mycket med producenter här i närheten och det är råvarorna som styr. Men man kommer inte känna igen menyn från Bernhard, det här blir ett helt nytt koncept, säger Lina Hallbäck.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om