Ångrade mobilköpet men nekades återköp

Mobilförsäljaren talade så väl för sin vara att Gunilla Hugsén, 80 år, inte kunde säga nej. Redan på väg hem ångrade hon köpet, men butiken Mobilizera vägrade. Nu ber Mobilizera om ursäkt och häver avtalet.

NYKÖPING2015-08-25 06:37

Plötsligt stod Gunilla Hugsén med en ny mobiltelefon och ett mobilt bredband. Hon hade tecknat ett två årigt avtal i butiken Mobilizera i Gallerian Axet i Nyköping, utan att riktigt veta vad hon köpt, eller varför hon köpt.

Hemma hade hon ju redan bredband och i handväskan låg en mobiltelefon, som fungerade alldeles utmärkt.

– Jag hann knapp ut ur butiken förrän jag började ångra mig, berättar hon. Jag måste ha fått hjärnsläpp, jag har pratat på många möten genom åren och trodde verkligen inte det här om mig själv, säger Gunilla Hugsén som nästan anklagar sig själv för det misslyckade köpet.

När hon sedan packade upp grejorna tillsammans med sin man Bertil hemma i Vrena visade det sig att det skulle bli dyrare.

Vid tre tillfällen åkte Gunilla Hugsén tillbaka till butiken och begärde att få lämna tillbaka mobil och router samt att få avtalet hävt.

Förgäves, försäljaren vägrade och hänvisade till avtalet som säger att en bruten förpackning innebär att köpet inte kan hävas.

– Men det var ju han själv som brutit förpackningarna när han demonstrerade grejorna, berättar Gunilla Hugsén som är mycket besviken på hur butiken fångar in kunder.

– Jag förstår att de lever på att sälja men de borde väl ändå fråga sig och kunden förstår vad de pratar om, säger hon.

Mobilizeras vd Åsa Andersson Sundeman beklagar bemötandet mot Gunilla Hugsén.

– Det här låter jättemärkligt, vi har en klar policy och ska inte jobba på det sättet. Säljarna gå på sin magkänsla, det är klart att det kan vara svårt att byta en öppnad produkt, men här har vi en lite äldre kvinna som inte är tekniskt kunnig då bör vi vara extra noggranna.

– Det är klart vi ska gå in och försöka lösa den här situationen, säger Åsa Andersson Sundeman.

Butikschefen Robert Sterner beklagar och ursäktar att dialogen med Gunilla Hugsén inte har fungerat.

– Det är svårt för oss att avgöra om kunden står och nickar men ändå är osäker, säger han.

Två veckor efter köpet häver nu Mobilizera avtalet med Gunilla Hugsén.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om