– Jag blir väldigt upprörd med tanke på att barnen är det viktigaste vi har. Vi har ansökt om den här tjänsten för att vi behöver den och då vill man ju lita på att det funkar, säger flickans mamma.
Några månader efter att flickan börjat åka med skoltaxi i fjol observerade hon att chauffören höll på med sin mobiltelefon. Flickans pappa tog kontakt med Sörmlandstrafiken, men inget ärende registrerades hos dem. Emil Wiberg, enhetschef för serviceresor på Region Sörmland, kan inte säga varför.
– Ibland får vi in synpunkter som kan vara anonyma. Då kan vi inte knyta den till en speciell förare eller resa, vilket gör att vi inte kan följa upp det på samma sätt. Vår rutin är att vi alltid skriver in avvikelser eller kundsynpunkter i vårt system, säger Emil Wiberg.
Ett halvår senare kontaktade flickans pappa Sörmlandstrafiken igen. Då ska flickan ha observerat chauffören hålla på med mobiltelefonen och ha varit över med bilen på fel körfält.
– Vi var nära att skrapa i en annan bil. Det var väldigt obehagligt, säger Anna.
Det ärendet registrerades hos Sörmlandstrafiken, som skickade en avvikelse till taxibolaget och uppmanade chauffören att vara mer observant. Föraren tilldelades inte någon varning.
– Vi anser inte att vi har fog nog att göra det. Vi gör en bedömning utifrån samlade uppgifter som vi får in, pratar med taxibolaget och kollar på tidigare avvikelser. Den här chauffören har inga tidigare sådana, säger Emil Wiberg.
– Vad skickar det för signaler till folk när man får fortsätta köra efter det? Jag tycker att man har rätt att ställa höga krav på yrkeschaufförer, säger flickans pappa.
Emil Wiberg berättar att den incidenten i sig själv, att en chaufför tittar på mobiltelefonen och korsar vägbanan, inte är tillräckligt allvarlig för att tilldela en varning eller stänga av föraren.
Vad krävs för att en chaufför ska tilldelas en varning eller bli avstängd?
– Det är utifrån varje enskilt ärende. Vi gör en sådan bedömning med den samlade informationen vi har i varje fall, säger Emil Wiberg.
Nu använder inte familjen skoltaxitjänsten längre av rädsla för att flickan ska behöva åka med chauffören.
– Det är väldigt olyckligt att de känner sig så otrygga, säger Emil Wiberg, och uppmanar till att komma in med synpunkter om man upplever något som inte står rätt till.
Anna heter egentligen något annat.