Enligt inledande uppgifter till Pontén har verkstaden varit lönsam medan bilförsäljningen gått så dåligt att konkurs är enda utvägen. Åke Andersson är agent för Mazda och Fiat. Bolaget bedriver både bilförsäljning och verkstad. Ägaren lämnade in konkursansökan på fredagen efter att hon konstaterat att bolaget är på obestånd.
Sju personer inklusive ägaren är anställda i bolaget. De anställda omfattas av den statliga lönegarantin som bland annat kan ersätta intjänad lön, uppsägningslön och semesterersättning.
– Antingen försöker man sälja hela rörelsen eller också säljs de tillgångar som finns, säger Gustaf Pontén.
Vad händer med de bilar som är inlämnade på verkstaden?
– Vi ska ta reda på vilka arbeten vi kan utföra och komma överens med kunderna. Bilen ingår inte i konkursen för att den står på verkstaden. Det finns också kunder som lämnat in däck på förvaring. De är fortfarande kundernas egendom och kommer inte att säljas i konkursen. Antingen får kunderna hämta sina däck eller också tar någon över den delen av verksamheten.
Gustaf Pontén håller nu på att sätta sig in i vilka tillgångar och skulder som finns i bolaget.
– Ägaren har gjort bedömningen att det inte hjälper vad hon än gör för att betala skulderna. Det räcker inte att skjuta till lite pengar, låna eller sälja en del av verksamheten. Då är det rätt att ansöka om konkurs. De anställda har ett bra skydd jämfört med ägaren, säger Gustaf Pontén.