– Många är förvånade. Vi trodde inte att det skulle behövas uppsägningar, och absolut inte så många, säger Marina Olsson.
Hon är en av de anställda som hängt med i turerna kring Saabs konkurs. Som var med när Riksgälden tog över Saab parts och när det anrika företaget bytte namn till Orio för ett år sedan. Vi fångar upp henne utanför grinden när det är skiftbyte på lagret, många fötter skyndar mot sina bilar på parkeringen. Förra veckan fick de veta att 58 av företagets 250 anställda i Nyköping varslas. Orio ska ställa om för en framtid utan Saab.
– Stämningen är väl sådär, det är inte uppåt som det var innan, säger Marina.
Hon jobbar på packningen och tycker själv att det känns som att de fått mer att göra på sistone. Hur framtiden blir har hon ingen aning om.
– Jag började 1998 och har trivts enormt bra. Men jag vet inte alls om jag sitter säkert.
På andra sidan vägen ligger Eberspächer, som fortfarande kallas Swenox i folkmun. Där varslades 90 personer för bara en månad sedan.
– Det blir ingen höjdare om alla får gå vid samma tid. Det lär bli tungt, konstaterar Marina.
Men samtidigt vill hon inte deppa.
– Det går inte att gräva ner sig för det här när vi inte har någon aning om hur det blir.
Själv skulle hon kunna tänka sig att läsa vidare. Kanske till dietist.
– Jag har gått gymnasiet, men det kommer man inte så långt med nu för tiden. Jag får väl fundera på vad jag vill göra när jag blir stor, säger hon.
Enligt företagsledningen bror varslet på att Orio måste rusta sig för hårdare konkurrens på reservdelsmarknaden. Samtidigt faller intäkterna från Saab-delarna eftersom det inte tillverkas några nya bilar. 40 metallare och 18 tjänstemän berörs i Nyköping. SN har sökt fackliga representanter för IF Metall och Unionen utan framgång.