– Vi kommer ha samma bemanning som i dag och hoppas att majoriteten vill stanna kvar, säger Wilhelm Wohlfahrt, vd på Aviation Capacity Resources, ACR.
Tio flygledare och tre assistenter jobbar med att styra trafiken kring Skavsta. Med sina 1,7 miljoner passagerare om året blir flygplatsen utanför Nyköping ACR:s största åtagande. Bolaget tog upp konkurrensen med Luftfartsverket när trafikledningstjänsten avreglerades 2010 och har sedan dess tagit över på nio flygplatser. Nästa år utökar de portföljen med ytterligare tre, inklusive Skavsta.
Var det väntat att ACR skulle ta över?
– Både och. Vi visste att upphandlingen pågick och att ACR har lägre overheadkostnader och kan lägga lägre anbud. Men samtidigt jobbar Luftfartsverket med fjärrstyrda torn, Remote Towers, som ska sänka kostnaderna, säger Kenneth Keyser, chef för trafikledningen på Skavsta.
Enligt ACR kan flygledarna räkna med samma lön som tidigare eller högre när de byter jobb. Hur många som väntas nappa på erbjudandet vet inte Kenneth Kayser ännu.
– Vi har precis fått beskedet. Det beror nog mycket på den privata situationen. Jag är rotad i trakten medan yngre medarbetare kanske ser det som en chans att röra på sig.