– Spisen är på hela tiden, det går inte att stänga av den, säger Arazo Naserimirhesari som nu istället behöver använda säkringsskåpet som strömbrytare för spisen.
Den 19 augusti anmälde Arazo Naserimirhesari, till hyresvärden Nyköpingshem, att spisen är trasig. Efter att veckor gått utan att hon fått svar från Nyköpingshem tar hon kontakt med Hyresgästföreningen för att be om hjälp. Då inte det heller hjälpte tog hon kontakt med tidningen och efter en vecka kan hon berätta för tidningen att Nyköpingshem äntligen har återkopplat.
– De kommer nästa torsdag, säger hon.
Det är inte första gången familjen har problem med att felanmälningar inte åtgärdas i rimlig tid.
– När toaletten gick sönder tog det fyra, fem veckor innan de fixade den. De sade att vi har en annan toalett men jag sade att vi är en stor familj och att det inte räcker med en toalett, men det skiter de i, säger hon.
Arazo Naserimirhesari är besviken på hyresvärden Nyköpingshem och menar att hon inte får vad hon betalar för.
– Varje månad betalar jag nio tusen kronor i hyra. Jag vill veta varför de inte kommer, förklarar Arazo Naserimirhesari.
Enligt Hyresgästföreningen finns det inte något i lagtexten som säger hur lång tid hyresvärden får ta på sig att åtgärda en felanmälan. Men en rekommendation från Hyresgästföreningen är två arbetsdagar för ett akut problem och en vecka för ett icke akut problem. Däremot så finns det i lagen beskrivet att hyresgästen kan ha rätt till skälig ersättning. Vägrar hyresvärden att åtgärda bristerna kan man välja att driva ett åtgärdsföreläggande i hyresnämnden.
Stefan Nylund är fastighetsservicechef på Nyköpingshem och skriver i ett mejl till tidningen att man jobbar med prioriteringar enligt Hyresgästföreningens rekommendationer och att det inte utgår något hyresavdrag vid fel som dessa.
Finns det någon uttalad tid för hur länge det ska ta att åtgärda en felanmälan?
"Det finns inställelsetider till alla fel som anmäls till oss, sedan finns det ju omvärldshändelser som påverkar hur fort saker kan lagas."
Hur länge är det rimligt att behöva vänta på att få en spis åtgärdad efter en felanmälan på en spis/ugn?
"Det beror ju på vilket fel spisen/ugnen har, är det bara en platta som är trasig eller är hela spisen ur funktion så det behöver beställas en ny, garantiåtgärder där det kan vara oklart om det är handhavandefel eller ej."