Årets däckrazzia inledd i Nyköping

Just nu pågår däckrazzior i Sverige. Det är en återkommande trafikkontroll med fokus på mönsterdjup och lufttryck som genomförts en gång om året sedan 2004. I Nyköping är däckkvaliteten under kontroll, även om vissa tenderar att slarva. För de värsta väntar böter.

NYKÖPING2013-08-26 19:22

- Det ser bra ut, håll lite koll på lufttrycket bara, säger Arne Hjälmroth Sillén, kontrollant på Nationalföreningen för trafiksäkerhetens främjande (NTF) i Sörmland, efter att ha kontrollerat däcken på SN:s redaktionsbil.

Det är NTF:s årliga däckrazzia som pågår, i samarbete med Polisen, däckbranschen, Bilprovningen och Trafikverket. Platsen är förlagd till väg 52 mot Katrineholm, alldeles invid den nya infarten mot Skavsta flygplats. Och även om ordet "razzia" medför en del tvivelaktiga associationer så är däckprovningen frivillig. Men den uppmuntras desto mer.

- Vad vi vill med det här är att få folk att bli mer uppmärksamma på däckkval. Om man har lite halvtaskiga däck så är det många som tänker att man lika gärna kan köra på dem tills vinterdäcken ska på. Det innebär att man på hösten kör med de sämsta däcken på det sämsta väglaget. Vi vill få folk att tänka om där, säger Lars Nordquist, verksamhetschef på NTF i Sörmland.

En av de bilister som kontrollerats under dagen är Yannet Reggiani från Vrena. Hon är mycket nöjd med däckrazziorna.

- Det är fantastiskt bra med sådana här kontroller. Mina däck såg dessutom bra ut, säger hon glatt.

Representanter från däckbranschen finns också på plats, men inte i kommersiellt syfte. De tillåts varken att nämna eller visa vilken firma de representerar. Tanken är att de ska upplysa och informera.

- Korrekt lufttryck i däcken är väldigt viktigt. Det är en förutsättning för att däcken inte ska slitas i onödan. Har man till exempel 20 procent lägre lufttryck än vad som rekommenderas så slits däcket 25 procent snabbare. Bilen förbrukar dessutom mer bensin, säger Carl Stensen, som arbetar för en av de deltagande däckfirmorna.

Även polisen deltar under kontrollperioden för att göra ordinarie trafikkontroller. Man gör nykterhetstester och kontrollerar förarnas körkort samt håller ett vaksamt öga på dem som slarvar lite extra med sin däckkvalité. De som uppvisar riktigt dåliga däck riskerar böter på upp mot 3000 kronor. Per Lange, chef för trafikenheten vid Polismyndigheten i Sörmland, passar även på att informera om korrekta åtgärder när olyckan är framme.

- Om man skulle få punktering under färd så är det inte att rekommendera att stanna direkt, vilket många gör. Ett trasigt däck tål att köras på minst ett par hundra meter. Hellre att man skadar fälgen och kör med ett trasigt däck till en säker plats än att utgöra en trafikfara mitt i vägen, säger han.

Trafikkontrollerna började under måndagen och pågår fram till den 6 september.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om