Årets Guldnyckel går till Hellmanska gården

Prisutdelningen av Minos Guldnyckel gjordes i år utanför Kungstornet i Nyköping. "Vi är så glada över priset", säger ägaren till Hellmanska gården, Cecilia Ekberg.

Glädje för Hellmanska gården när årets Guldnyckel delades ut. Liselott Strömberg, Hanna Hayd och ägaren Cecilia Ekberg jublar utanför slottet.

Glädje för Hellmanska gården när årets Guldnyckel delades ut. Liselott Strömberg, Hanna Hayd och ägaren Cecilia Ekberg jublar utanför slottet.

Foto: Jens Alvin

Nyköping2020-11-20 14:03

– Vilken lycka, vad vi har väntat. Vi jobbar så hårt, tillhör ingen kedja. Vi kör efter ett eget koncept och nu är det många som är glada, säger Cecilia Ekberg.

Det var hård konkurrens mellan finalisterna NA Svensson, Brunelius Färg och Hellmanska Gården. 

– Man vågade inte hoppas för alla finalisterna är ju lokalt förankrade företag med bra utveckling, säger hon.

Hellmanska gården tycker att det lokala är viktigt.

– Det här visar hur viktigt det är med lokala samarbetspartner och vi ska fortsätta på det här sättet i 300 år till, säger hon.

"Bondens nära" är ett exempel på det lokala samarbetet.

– Varje torsdag har vi lokalt producerade matvaror från lokala bönder på vår innergård. Vi ordnar även dryckersprovningar, säger hon.

Men årets prisutdelning blev lite annorlunda.

– Det har varit ett speciellt år och vi fick ställa in Minogalan, där vi brukar dela ut priserna. Nu var vi fler än åtta, därför fick vi vara utomhus utanför slottet, säger Ellinor Collin som är ansvarig för Guldnyckeln.

Juryn bestod av Birgit Båvner, Mårten Tenne och Khalid Eid. Det är Minos styrelse som utser juryn.

Övriga priser som delades ut under dagen:

Ann Margaret Karlssons stipendium: tilldelades Ingrid Carlsson.

Årets gaspedal: Sahand Sepehrazar. 

Årets nysatsning: Jollra. 

Årets omställning: Stegoplast. (Det här priset har ersatt "årets nykomling" på grund av årets omständigheter).

Juryns motivering:

"Årets Guldnyckel går till ett företag som är genuint generösa med sin marknadsplats och har ett långsiktigt planerat program där såväl personal som ägare och ledare brinner för det lokala. Att kombinera både heminredning med upplevelser, modevisningar och lokala råvaror, allt väl planerat i en tydlig marknadsplan hur företaget vill vara för sina kunder och för Nyköping som stad. Digitala budskap i kombination med samarbetspartner och den personliga och lokala prägeln är årets motiveringen."

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!