I butikerna var reaktionerna desto gladare.
– Det kommer att gå hem i alla åldrar. Vi säljer redan bra av dem. Det har exploderat det senaste halvåret, säger Mattias Karlsson, butikssäljare på Kjell och company i Nyköping.
VR står för virtual reality och med hjälp av sådana glasögon upplever sig användaren vara omgiven av en datorgenererad verklighet.
Den julklapp som utses ska uppfylla HUI researchs tre kriterier – det ska vara en nyhet eller något som har fått ett nyväckt intresse, den ska spegla den tid vi lever i samt ha ett högt försäljningsvärde eller säljas i många exemplar.
– Både barn och vuxna skulle kunna önska sig det här i julklapp, men även företag som planerar stora byggprojekt kan använda det här. Användningsområdena är oändliga, säger HUI:s konsultchef Michael Cronholm till TT.
Kostnaden för glasögonen kan variera – från under hundralappen upp till tusentals kronor. HUI research spår dock att svensken i vanlig ordning har spenderbyxorna på sig inför jul. I genomsnitt spenderar varje person 1 700 kronor – på julmat, pynt och klappar.
"Vi lever i den digitala tidsåldern med ständigt ny teknik samtidigt som vi lever i ett upplevelsesamhälle där vi förväntar oss mervärden och förstärkta upplevelser", lyder en del av motiveringen till årets val.
Flera experter hade redan på förhand också tippat något tekniskt, det är nämligen allra vanligast i det här sammanhanget. Bland annat var videokameran årets julklapp 1989, platt-tv:n 2004 och robotdammsugaren 2015.
– Jag tror det beror på att vi lever i den tekniska tidsåldern. Det kommer så mycket nya tekniska prylar som speglar vårt samhälle.
Hur långlivade blir VR-glasögonen?
– Ingen aning, vi får se. Det som är roligt med julklapparna är att vissa bara är flugor, de försvinner året efter. Men man kommer fortfarande ihåg spikmattan och tamagotchin.
Och VR?
– Vi får se hur länge de håller i sig och hur länge de ser ut som i dag.